VARFÖR ÄR SVENSKA SKATTER SÅÅÅÅ HÖGA ?

Se aldrig till helheten, då kan ju skatten sänkas
 
Vi slår oss alltid för bröstet och berömmer oss själva hur effektiva och duktiga
vi är.
 
PÅ ETT AGGREGERAT PLAN ÄR VI INTE ALLS EFFEKTIVA, VI ÄR SNA-
RARE MYCKET INEFFEKTIVA.
 
Mycket av denna tydliga ineffektivitet har sin grund i ett "flumtänkande" där
inget ansvar utkrävs och många gör som de vill, och vad de vill.
 
På ett aggregerat plan borde det finnas ett tydligt, väldigt tydligt, sam-
band, om effektiviteten i samhället är den optimala.
 
PÅ DETTA AGGREGERADE PLAN SKA VÄRLDENS HÖGSTA SKATTER
MOTSVARAS AV  VÄLFÄRDSTJÄNSTER OCH ANDRA OFFENTLIGA TJÄN-
STER, SOM HÅLLER EN HÖGRE KLASS ÄN I JÄMBÖRBARA LÄNDER.
 
Så är det inte alls, på vissa områden är det övertydligt. och så fort man konstaterar
en effektivitetsbrist, så ska man tillföra mer resurser, så att allt fler gör ett dåligt
jobb.
 
Om 10 poliser står och tittar på ett upplopp utan att ingripa så blir det väl
inte bättre om 20 poliser står och tittar på ett upplopp utan att ingripa, eller ?
 
Inte heller en "dålig" lärare blir bra om man utnämner vederbörande till
förstelärare och höjer lönen med 10 000:- per månad.
 
Inom sjukvården "påstås" bristen på läkare och sjuksköterskor vara stor, medan
tillgänglig statistik visar något helt annat.
 
Denna tillgängliga statistik visar 2 saker, bland annat:
 
Det ena är att Sverige har fler läkare och sjuksköterskor än andra jämförbara län-
der.
 
Det andra är att läkare och sjuksköterskor träffar färre patienter per dag i Sverige
än i andra länder.
 
Nu ska regeringen lösa detta effektivitetsproblem genom att "ta fram" ännu fler
sjuksköterskor, är det optimalt ??
 
Vissa problem, många, kan belysas med tillspetsade argument, ett sådant kan
man i dag hämta från Dagens Nyheter.
 
DN skriver då om effektivitetsbrister på KTH, där man fått ställa in utbildning
för att 2 professorer inte varit närvarande på  sina arbetsplatser sedan 7 må-
nader.
 
UNDER DEN TID DE HAFT SKYLDIGHET, OCH LÖN, ATT UNDERVISA PÅ
KTH, HAR DE UNDERVISAT I USA.
 
Hur löser man denna "effektivitetsbrist" ?
 
Följer man den svenska modellen är lösningen enkel:
 
MAN ANSTÄLLER 2 PROFFESORER TILL SOM UNDERVISAR I USA I STÄLLET
FÖR ATT GENOMFÖRA DEN UNDERVISNING PÅ KTH DE ÄR ANSTÄLLDA FÖR.
 
Mer resurser ska ju lösa alla problem, eller ?
 
Är det verkligen inte dags för ett revolutionerande "nytänk"
 
ATT ANVÄNDA BEFINTLIGA RESURSER RÄTT INNAN MAN KASTAR BENSIN
PÅ ELDEN.
 
Att göra rätt saker på rätt  sätt kan då vara en god ledstjärna.
 
MAN KANSKE TILL OCH MED KAN GÖRA RÄTT SAKER "SÅ RÄTT" ATT MAN
KAN SÄNKA SKATTER I STÄLLET FÖR ATT HÖJA SKATTER, DET LÄR MAN
KUNNA I ANDRA LÄNDER, VARFÖR INTE I SVERIGE ?
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0