FÖRSTÅR VI SJÄLVA ALLVARET ??
Varför gå "över ån för att få vatten" ??
Mycket kritik har riktats mot Donald Trump med anledning av att en rådgivare
beskrivit vissa inslag som "alternativa" fakta.
VARFÖR GÅ ÖVER ÅN FÖR ATT FÅ VATTEN ??
Professor Ingrid Enkvist skriver i dag i SvD en tänkvärd ledare kring detta med
rubriken:
FÖRSTÅR DE ALLVARET I DET SOM HÄNDER ??
Det är då inte USA som åsyftas, utan Sverige, och Ingrid Enkvist har ställt
samman ett antal rapporter/insikter som publiserats de senaste dagarna.
Intressant läsning om "alternativa fakta" !!
Utifrån dessa rapporter/insikter menar skribenten att "Sveriges framtid är
hotad" och ställer frågan:
Hur fungerar skola och forskning i Sverige just nu ??
Frågan besvaras delvis av en avhoppad gymnasielärare i matematik och fy-
sik:
I ÅRSKURS 2 PÅ GYMNASIET HADE HAN KLASSER DÄR 1/3 AV ELE-
VERNA INTE KUNDE MELLANSTADIES KUS. HAN FICK DÄRFÖR FÖRST
LÄRA DEM MELLAN- OCH HÖGSTADIETS KURS, SEDAN ÅRSKURS 1 I
GYMNASIET FÖR ATT SEDAN SLUTLIGEN GE SIG IN PÅ SITT EGENTLIGA
UPPDRAG, MATEMATIK OCH FYSIK I ÅRSKLASS 2
Det säger sig väl själv att detta inte fungerar och alla hoppfulla uttalanden att
allt nu blivit mycket bättre måste väl vara "alternativa fakta", eller ??
Skribenten tar sedan upp själva lärarutbildningen och återger mycket av vad
som tidigare är känt:
DET TAS IN ALLT FLER STUDENTER MED ALLT LÄGRE KUNSKAPER,
ALLT FLER TENDERAR ATT HOPPA AV DÄRFÖR ATT DE INTE KLARAR
KRAVEN, TROTS ATT KRAVEN I DENNA UTBILDNING ÄR LÄGRE ÄN
PÅ ALLA ANDRA HÅLL.
Problemet är alltså mycket större än vad man säger, det kommer ut många
lärare med helt otillräckliga kunskaper.
ÄR DÅ INTE "FÖRSTE - LÄRARE", 3 000:- HIT OCH 10 000:- DIT VAD MAN
KALLAR "ALTERNATIVA FAKTA" ??
Skribenten återger sedan vad som benämnes "postmodernismen" där vi idag
lär ut "en sanning som inte finns".
UNIVERSITETSLÄRARE PÅSTÅR SEDAN DECENNIER ATT VAD SOM ÄR
SANNING VÄXLAR BEROENDE PÅ IDENTITETEN HOS DEN SOM YTTRAR
SIG.
Speciellt just inom lärarutbildningen påstår man med eftertryck att var och én
"konstruerar sin egen sanning och sin egen kunskap".
JUST ORDET KUNSKAP SÄTTS INOM CITATIONSTECKEN ELLER UTE-
LÄMNAS HELT !!!.
En slutkläm är inte nådig när det gäller att bedöma lärarutbildningen:
SKULLE NÅGON PÅ LÄRARUTBILDNINGEN RÅKA NÄMNA ORDET
"KUNSKAP" MÖTS DENNE AV "ROAT ÖVERSEENDE".
Ungefär samma "roade överseende" som visade över "alternativa fakta"
over there !!
Slutsatsen i ledaren blir:
DENNA INRIKTNING MÅSTE ÄNDRAS OM DET SKA FINNAS NÅGOT
ATT BYGGA PÅ NÄR MAN VAKNAR UPP. INGET TYDER DOCK PÅ
ATT NÅGOT AV DAGENS POLITISKA PARTIER FÖRSTÅR DJUPET
OCH ALLVARET I DET SOM HÅLLER PÅ ATT HÄNDA FRAMFÖR Ö-
GONEN PÅ OSS.
Utöver denna slutsats bör man också kunna dra 2 andra slutsatser:
1) VILL VA HA "ALTERNATIV FAKTA" BEHÖVER VI INTE RESA ÖVER
ATLANTEN FÖR ATT FINNA DEM.
Detta sägs utan att försvara "alternativa fakta" i USA !!
2) VILL MAN VISA "ROAT ÖVERSEENDE" ÖVER ANDRAS BRISTER
KANSKE MAN SKA VISA "ROAT ÖVEREENDE" ÖVER SINA EGNA
BRISTER FÖRST
AE
Kommentarer
Trackback