DET SVENSKA POLITISKA VARUMÄRKET
Panikslagna politiker klarar inte av att möta verkligheten
I dessa yttersta tider har mycket sagts om hur svenska politiker väljer att bekämpa
de som beskriver problemen i stället för att bekämpa problemen.
I SvD kan man i dag läsa ett ytterst intressant debattinlägg kring denna fråga med
rubriken:
SVERIGE DRIVS SOM ETT VARUMÄRKE
Debattinlägget framstår inte på ytan för vad det är.
INLÄGGET ÄR EN FÖRÖDANDE KRITIK MOT DEN YTTRANDEFRIHETSBE-
GRÄNSNING VI ÅSETT I SVERIGE UNDER DE SENASTE ÅREN.
Politiker har förklarat krig mot de som beskriver problem i landet och blir närmast
paniska så fort någon vågar uttala kritik.
ALLA BORDE LÄSA DETTA INLÄGG OCH DRA NÖDVÄNDIGA SLUTSATSER.
Vad är då en "nödvändig" slutsats, den frågan kan man ställa sig ? I vart fall kan ju
knappast slutsatsen bli att demokratin utvecklas i rätt riktning om friheten att yttra
sig utvecklas i fel riktning, eller ?
Författaren till inlägget ställer frågan:
VARFÖR REAGERAR FÖRETRÄDARE FÖR REGERINGEN, OCH ANDRA, NÄR
ENSKILDA MEDBORGARE KRITTISERAR BRISTER I SVERIGE ?
BORDE INTE DETTA I STÄLLET SES SOM EN SUND SAMHÄLLSKRITISK DE-
BATT ?
Författarens svar hittar vi i inlägget:
VI HAR FÅTT EN NY POLITISK KULTUR DÄR JUST SLÄLVA FRAMSTÄLLNINGEN,
PRESENTATIONEN OCH BILDEN BLIVIT VIKTIGARE ÄN VERKLIGHETEN OCH
DET REELLA INNEHÅLLET.
BILDEN AV PROBLEMEN I FÖRORTERNA ÄR VIKTIGARE ÄN DET SOM FAKTISKT
PÅGÅR.
BILDEN AV POLITIKEN HAR BLIVIT VIKTIGARE ÄN POLITIKENS INNEHÅLL.
Har författaren rätt på dessa punkter, då är det verkligen dags för oss väljare att dra
slutsatsen.
GÖR OSS EN GÅNG FÖR ALLA AV MED DE POLITIKER SOM HELLRE SKAPAR
EN POSITIV BILD AV SIG SJÄLVA ÄN ATT LÖSA SAMHÄLLSVIKTIGA FRÅGOR.
Författaren ser också längre än till politiken. Denna utveckling har också spridit sig
till myndighetssverige.
MYNDIGHETER VÄRNAR NU OCKSÅ MER OM SITT VARUMÄRKE OCH MAN
KRÄVER MER LOJALITET MOT MYNDIGHETEN ÄN MOT UPPGIFTEN OCH
VÄLJARNA.
Detta ser vi exempel på dagligdags, då enskilda inom en myndighet får löpa gat-
lopp för att man haft en åsikt, som inte vårdat myndighetens ´varumärke.
MED SVERIGE SOM VARUMÄRKE BLIR BILDEN OCH ORDET VIKTIGARE
ÄN INNEHÅLLET.
Detta leder tankarna till Hasse Alfredssons uttalande, han var tydligen tidigt ute:
EN TOM PÅSE ÄR TOM ÄVEN OM MAN FYLLER DEN MED LUFT.
Utvecklingen mot Sverige som varumärke kan inte uppfattas som annat än att
det politiska innehållet i dag utgörs av Hasse Alfredsson "tomma påse".
Författarens slutsatser leder tankarna till Maos Kina, till Sovjetunionen och andra
liknande länder.
TRYCKET MOT DEN ENSKILDE ATT INTE UTTRYCKA KRITIK BLIR ETT HOT
MOT YTTRANDEFRIHETEN !!
OM MAN CENSURERAR SIG SJÄLV FÖR ATT INTE FÅ KRITIK UPPSTÅR EN
LIKFORMIGHET, SOM MEDFÖR ATT MAN INTE ÄR FRI I DEN MENINGEN
MAB KNYTER TILL DEMOKRATISKA LÄNDER.
Vi får i stället en yttrandefrihetskultur i stället för en yttrandefrihet !!!
Det är exakt så vi har det i Sverige dag:
LAGEN OM YTTRANDEFRIHET KAN GE STOR FRIHET MEN ÄNDÅ INSKRÄN-
KAS AV ETT DÅLIGT YTTRANDEFRIHETSKLIMAT, EN DÅLIG YTTRANDEFRI-
HETSKULTUR.
Samma mån om varumärket och samma dåliga yttrandefrihetskultur såg vi i Maos
Kina, vi såg det i Sovjetunionen och vi har sett det i många andra länder.
DET SPELAR INGEN ROLL OM MAN HAR EN YTTRANDEFRIHETSLAG OM
DET POLISKA TRYCKET HINDRAR MÄNNISKOR FRÅN ATT GE UTTRYCK
FÖR VAD DE VILL SÄGA.
Det är exakt så vi i Sverige skapat den så kallade "åsiktskorridoren", den korri-
dor som inte finns för att det svenska varumärket inte ska skadas.
DETTA DEBATTINLÄGG "MÅSTE" LÄSAS AV ALLA SOM ANSER ATT DET
POLITISKA INNEHÅLLET ÄR VIKTIGARE ÄN ATT TYSTA KRITIKER FÖR
ATT VÅRDA DET SVENSKA VARUMÄRKET.
Ett helt enkelt lysande debattinlägg.
AE
Kommentarer
Trackback