FÖRSÄKRINGSKASSAN SJUKSKRIVER SVERIGE
Sjukare är så här kan det inte bli
Undertecknad hade i dag anledning att kontakta Försäkringskassan i ett ärende
knutet till en anhörig. En sammanfattning av denna kontakt ger då en samlad
bild av "Sweden Today".
SJUKARE ÄN SÅ HÄR KAN DET INTE BLI.
Sjukskrivningarna i landet ökar dramatiskt och stressrelaterade sjukdomar ökar
lavinartat.
Ändå får man det intrycket att Försäkringskassan utformar sitt system för
att jaga kunder, man stressar folk så att de blir "kunder hos Fkass"
ÄR MAN ALLTSÅ INTE STRESSRELARAT SJUK INNAN MAN KONTAKTAR
FKASS BÖR MAN RÄKNA MED ATT VARA DET EFTER KONTAKTEN.
Man måste helt enkelt vara "sjuk" för att inte bli sjuk av att ta kontakt med Fkass.
Inledningsvis får man höra att kötiden är "längre än 15 minuter", detta med längre
än "15 minuter" visaresig senare vara nästan en timme. Väl medveten om att
tiden är en gränssättande faktor så mottar man tacksamt Fkass erbjudande om'
att trycka på en viss knapp, så ska man bli uppringt när "det är ens tur".
Detta är dock förknippat med ett litet, eller stort problem.
MAN HAR ALLT ANNAT ÄN "TUR", DET BLIR ALDRIG "ENS TUR", FÖR DET
ÄR INGET SOM RINGER UPP.
I stället får man snällt sätta sig i telefonkö, för ärendet har inte den karaktären att
Fkass "webbsida" lämpar sig i detta läge.
KÖTIDEN ANGES DÅ TILL "MER ÄN 15 MINUTER", VILKET VISAR SIG VARA
NÄRMARE EN TIMME, OCH MIN PLATS I KÖN ÄR 259.
Sedan blir jag efterhand "nerräknad", från 259 till 246 till 199 till 167 till 150 för
att efter närmare en timme få "bingo".
NÅGON FRÅN FÖRSÄKRINGSKASSAN SVARAR.
Det är troligt, högst troligt, att någon i den så kallade "begåvningsresrven" i Fkass
ledning anser detta vara ett uttryck för effektivitet, att "slimma organisationen"
så att organisationen inte fungerar.
Vad "begåvningsreserven" i denna extrema suboptimering inte tänker på att det
finns en värld utanför Försäkringskassan.
MÅ VARA ATT EN SLIMMAD ORGANISATION PÅ FKASS KAN SPARA EN
OCH ANNAN KRONA, MEN MAN BORDE BETÄNKA VAD DET INNEBÄR I
PRODUKTUIONSBORTFALL ATT TUSENTALS, OCH ÅTER TUSENTALS,
SITTER I EN OÄNDLIG VÄNTAN PÅ ATT FKASS I NÅDER SKA TALA MED
DEM.
Detta är inte effektivitet i vidare mening, det är högsta graden av ineffektivitet.
Dessutom får detta närmast bisarra bemötande en kontraproduktiv verkan,
Flass uppgift är bland annat att förebygga och bota stressrelaterade sjukdomar.
I STÄLLER JAGAR FÖRSÄKRINGSKASSAN NYA "KUNDER" GENOM ATT
MED SITT BEMÖTANDE SKAPA STRESSRELATERADE SJUKDOMAR,
MÅNGA BLIR HELT ENKELT FULLSTÄNDIGT "VANSINNIGA" EFTER ETT
FÖRSÖK ATT NÅ FKASS.
Försäkringskassan är tyvärr inte unika, mängder av myndigheter gör också
folk "fullständigt vansinniga" när man inte kan få kontakt med myndigheten.
Säkert inbillar sig "begåvningsreserven" i Rosenbad, på Helgeandshol-
men och politiska "kompisar" i ledningen för olika verk att detta är höj-
den av effektivitet, att spara en och annan krona på ett visst ställe när
det "kostar skjortan" på andra ställen.
Hur slutade då kontakten med Försäkringskassan, en kontakt som nåddes
efter en timme och efter intagande av en "hela låda novalecol"
I viss mening slutade den väl, handläggaren var ytterst trevlig och till-
mötesgående och ärendet fick sin lösning även om omständigheterna
var tämligen komplicerade.
ATT KONSTATERA DETTA ÄR OCKSÅ UTTRYCK FÖR EN SUBOPTI-
MERING.
AE
Kommentarer
Trackback