HÖGHASTIGHETSTÅG, VÅR NYA HELIGA KO

Vår framtida gökunge
 
Det sägs att måttet på "måttlig intelligens" är att hela tiden göra samma sak och
få samma felaktiga utslag, och sedan fortsätta att göra samma sak och hoppas
på ett bättre utslag.
 
Förr kunde man läsa reklamen "Säg Algots det räcker".
 
NU KAN VI SÄGA, SÄG "BOTTNIABANAN" OCH "STORFLYGPLATS LULEÅ",
DET RÄCKER.
 
Men det räcker inte, nu ska man visa att det gamla ordspråket ovan gäller.
 
GÖR OM OCH GÖR FEL IGEN.
 
I dag har Dagens Industri ett inslag om höghastighetståg under rubriken:
 
" Dyra höghastighetståg svår utmaning enligt ministern".
 
Redan rubriken är ju helintressant:
 
UTMANING ??
 
Det ordet ligger ju numera på var hens läppar, i vart fall alla politikers, och vi vet
numera ganska så väl vad det betyder.
 
MAN HAR EN SITUATION SOM MAN VARE SIG VILL ELLER KAN GÖRA NÅ-
GOT ÅT, OCH LÅTER DEN DÄRFÖR LIGGA KVAR SOM EN UTMANING.
 
Höghastighetstågen uppfyller alla krav på "utmaning", men uppfyller också alla
krav på politikers oförmåga att hantera ett problem och göra avvägningar.
 
Man balanserar på lina genom att antingen inte göra något alls eller att göra
två oförenliga saker samtidigt.
 
I FALLET HÖGHASTIGHETSTÅG HAR MAN TYDLIGEN, ENLIGT INFRASTRUK-
TURMINISTERN, BESTÄMT SIG FÖR ATT GÖRA TVÅ OFÖRENLIGA SAKER
SAMTIDIGT.
 
Vi kan då i DI läsa vad infrastrukturminister Anna Johansson anser om höghastig-
hetstågen.
 
DET ÄR EN NÖDVÄNDIG SATSNING.
 
Vi som inte är miljöförstörda av en vistelse i Rosenbad eller dess närhet vet ju vad
"en nödvändig satsning" betyder.
 
Den är nödvändig och man genomför den därför.
 
Men vistelse i Rosenbad eller dess närhet tycks medföra att orden får en annan be-
tydelse, för infrastrukturminister Anna Johansson tillägger:
 
DET SKA INTE BYGGAS NÅGOT SOM INTE ÄR SAMHÄLLSEKONOMISKT
OLÖNSAMT.
 
Nu råkar det vara på det viset att alla intierade tror sig veta att problemet är just sam-
hällsekonomiskt olönsamt och skälet till detta är att Sverige är så glest befolkning längs
den tänkta sträckningen att det inte går att uppnå samhällsekonomisk lönsamhet.
 
Läget är annorlunda i tättbefolkade områden som Tokyo och delar av Europa.
 
När det gäller höghastighetstågen har vi alltså en situation, allt enligt infrastruktur-
minister Anna Johansson, som innebär dels att de ska byggas för att det är nödvän-
digt, dels att det inte ska byggas för att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt.
 
Hur löser då politikerna detta dilemma ? De gör som vanligt, ungefär som
indierna behandlade sin heliga kor.
 
FRÅGAN FÅR INTE VIDRÖRAS, I VART FALL INTE MED FAKTA.
 
Ungefär som när kommunalrådet i Växjö, ett moderat sådant, hävdar att negativa
fakta om invandringen får inte presenteras, för det kan negativt påverka opinionen.
 
DE INDISKA HELIGA KORNA FICK VARA KVAR, MOT BÄTTRE VETANDE, OCH
PÅ SAMMA SÄTT LÄR VÄL PLANERNA PÅ HÖGHASTIGHETSTÅG LEVA KVAR,
MOT BÄTTRE VETANDE.
 
Kostnaderna "skenar" också och "redan" , hur ska det då bli när "spaden sätts i backen" ?
'
ETT NYTT KAROLINSKA I KUBIK, DÄR VI ÅTER FÅR HÖRA ATT ALLA SOM AR-
BETAT FÖR PROJEKTET OCH HYLLAT DET FRAM TILL EN VISS DAG LÅTER
MEDDELA ATT DE INTE KUNNAT PÅVERKA SITUATIONEN OCH HADE DE KUN-
NAT PÅVERKA DEN HADE DEN VALT ATT STOPPA SATSNINGEN EFTER ALLA
VARNINGAR.
 
Skenande kostnader, först 170 miljarder, sedan 320 miljarder och sedan "ännu mycket
mer", redan på planeringsstadiet. Detta löser Anna Johansson i retoriken.
 
DET FÅR INTE BLI EN GÖKUNGE SOM ÄTER UR ALLA ANDRA INVESTERINGAR.
 
Det är då tur att retoriken finns till i sådana här lägen, det står ju redan klart att gökungen
redan är på plats.
 
FÖR ÄVEN OM SVERIGE HAR "STARKA OFFENTLIGA FINANSER", SOM VI HÖRT
TILL LEDA OCH LITE TILL, KAN DET VÄL KNAPPAST VARA PÅ DET VISET ATT MAN
PLOCKAR FRAM 500 MILJARDER UTAN "ATT DET ÄTER UPP NÅGONTING", ELLER ?
 
Faktum är att man redan insett att Sveriges "starka offentliga finanser" inte tål detta utan
man söker andra finansiella lösningar, dock utan att veta hur detta ska ske.
 
Nu svindlar tankarna onekligen.
 
MAN HAR BESLUTAT OM EN SATSNING SOM HAR OFÖRENLIGA MÅL, DELS
NÖDVÄNDIGT, MEN SAMTIDIGT SAMHÄLLSEKONOMISKT OLÖNSAMT OCH
OVANPÅ DETTA VET MAN INTE HUR DET SKA FINANSIERAS.
 
Det är inte utan att man redan börjar få en känsla av att Nya Karolinska kommer att
framstå som en "stilla västanfläkt".
 
Klarar man inte av att hantera situationen när konsekvenserna blir alltför uppenbara
i takt med att höghastighetstågen kommer på plast, får man väl kalla in Maud Olofsson.
 
HENNES ERFARENHETER FRÅN NUON AFFÄREN KOMMER DÅ SÄKERT ATT
VARA TILL STOR GLÄDJE.
AE
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0