NYSVENSKA PÅ HANDELSBANKEN

Vi tycks leva i 2 "verkligheter"
 
I dag nås vi av uppgiften att Handelsbanken ska slimma sin organisation, och
vi vet vad som händer när företag slimmar organistionen.
 
SKÄR NER PÅ PERSONALEN.
 
Handelsbanken är ju sedan tidigare väl känt för, och uppskattat för, sin stora
kontorsverksamhet, som gör att man kommer kunderna "närmare". Detta be-
tyder på "vanlig hederlig svenska" att Handelsbanken har, eller kanske haft,
lokala kontor, som till och med man låtit kunderna besöka.
 
Nu är det delvis slut på denna verksamhet, man slimmar organisationen genom
att stänga ner omkring 60 lokala bankkontor.
 
En svår nöt att knäcka för en bankledning, som hyllats för sin lokala när-
varo, men på Handelsbanken är man inte ställd mot väggen av att behöva
försvara denna delikata organisationsförändring.
 
Likt politiker väljer man den bekväma lösningen, passar inte verkligheten, så
får man väl hålla sig till kartan.
 
HANDELSBANKEN BEMÖTER NU KRITIKEN MOT ATT MAN LÄGGER NER
LOKALA BANKKONTOR SÅ ATT KUNDERNA FÅR FÄRRE KONTOR ATT
TILLGÅ GENOM ATT LYFTA FRAM JUST KARTAN.
 
Man motiverar då nerdragningen av kontor med:
 
BANKEN FÖRSTÄRKER DEN LOKALA NÄRVARON.
 
Detta är utsagt av bankens högste chef, och inte sagt i "fyllan och villan" på nå-
gon simpel firmafest.
 
En ganska så bra bild av hur man löser problem i Sverige i dag.
 
BORTSE FRÅN VERKLIGHETEN OCH LYFT FRAM KARTAN, GÄRNA EN
KARTA MED VÄLDIGT GROVA KONTURER.
 
AE
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0