KLYFTORNA ÖKAR I SAMHÄLLET

Skolan beställer framtida "utanförskap"
 
Dagens Samhälle har ett antal artiklar rörande flyktingpolitiken och konsekvenserna
av denna. En av artiklarna har då rubriken:
 
"Klyftorna ökar i skolan"
 
Som utomstående, utan närmare insikt om hur nyanlända tas om hand i skolvärlden,
får man förlita sig på att de uppgifter Dagens Samhälle för fram är korrekta.
 
Med ett sådant antagande är det lätt att dra en bestämd slutsats.
 
I VISSAS AVSEENDEN BESTÄLLER SKOLAN FRAMTIDA "UTANFÖRSKAP".
 
När det gäller flyktingpolitiken kan man förhålla sig på olika sätt, man kan tycka att
det kommer för många. man kan tycka och det kommer "lagom" och man kan tycka
att det kommer för få. Det är en sak, en annan sak är hur man ska förhålla sig till
de som faktiskt kommer.
 
Och då bör utgångsläget rimligen vara att man förhåller sig på ett sådant sätt att
det främjar integrationen, det främjar individen och det främjar "samhället".
 
Uppgifter tyder rent allmänt på att Sverige ligger lågt i jämförelse med andra län-
der, när det gäller förmågan att integrera.
 
Får man tro dagens Samhälle får man väl anse att förmågan är helt obefint-
lig i vissa avseenden, såsom i skolan.
 
Dagens Samhälle skriver då att i en viss kommun kommer det 5 nyanlända per
vecka till skolan.
 
En del av dessa nyanlända har gått i skola tidigare, en del har överhuvudta-
get aldrig "gått i en skola".
 
OBEROENDE AV OM MAN GÅTT I EN SKOLA TIDIGARE ELLER INTE SÄTTS
MAN I "ÅTTAN ELLER NIAN" OCH PÅ DESSA ELEVER STÄLLS SAMMA
KRAV SOM PÅ ELEVER, SOM FÖLJT SKOLAN SEDAN "ETTAN".
 
Har vi blivit fullständigt galna.
 
Sätta en tonåring, som aldrig tidigare i sitt liv gått i en skola, direkt i en
"åtta" eller "nia" och ställa samma krav som på andra elever ?
 
FINNS DET ÖVERHUVUDTAGET NÅGON VETTIG MÄNNSISKA I VÅRT AV-
LÅNGA LAND SOM KAN TÄNKA SIG TANKEN ATT DETTA SKULLE KUNNA
FUNGERA ?
 
Självfallet inte, dessa elever har ingen som helst möjlighet att tillgodogöra
sig utbildningen, och detta kommer de ganska så snabbt underfund med
själva.
 
VI VET GANSKA SÅ VÄL HUR ELEVER, RENT ALLMÄNT, FUNGERAR, SOM
INSER ATT DE FALLER UTANFÖR I SKOLAN.
 
De reagerar "utåt" i form av aggressivitet, ofta senare i förening med ökande kri-
minalitet, missbruk och utanförskap.
 
Får man alltså tro Dagens Samhälle i detta avseende är vi inte bara dåliga
när det gäller integration.
 
VI FÖRSÖKER INTE ENS INTEGRERA, I STÄLLET BESTÄLLER SKOLAN
FRAMTIDA UTANFÖRSKAP, MISSBRUK OCH KRIMINALITET.
 
Hur i himmelsens namn kan någon komma på iden att bedriva undervisning
med nyanlända på detta sätt ?
 
Är vi "bara enfaldiga" eller är det något annat som styr detta, som inte
kan framstå på annat sätt än som "rubbat" ?
 
AE
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0