TRAFIKVERKET HAR SPÅRAT UR

Trafikverket fungerar helt enkelt inte
 
Efter alla urspårningar, alla förseningar och allt annat trassel inom tågtrafiken är det
knappast någon som längre har några illusioner om Trafikverket, eller dess gene-
raldirektör, byfånen Gunnar Malm.
 
En ny rapport bekräftar det vi tidigare både anat och vetat. Den rapporten kan
lätt sammanfattas, enligt:
 
TRAFIKVERKET HAR INGEN LEDNING, TRAFIKVERKET KAN INTE PLANERA
SIN VERKSAMHET, INGEN HAR EN ANING OM VART ALLA PENGAR INOM
VERKET TAR VÄGEN.
 
Normalt borde ju detta skicka chockvågor både inom det politiska lägret och bland
skattebetalarna, men inga chockvågor kan skönjas.
 
Med byfånen Gunnar Malm som generaldirektör är det ingen som förväntar
sig att Trafikverket ska ha en fungerande ledning eller kunna planerna sin ver-
samhet eller att man ska kunna se hur deras anslag disponeras.
 
DET MAN MÖJLIGEN SKULLE KUNNA BLI CHOCKERAD ÖVER ÄR ATT TRA-
FIKVERKET ÖVER ÅREN FÅTT ÖKADE ANSLAG, OCH UTVECKLINGEN BLI-
VIT SOM DEN BLIVIT.
 
Privatiseringen av järnvägsnätet under Gunnars Malms "ledning", har inne-
burit att allt mindre verksamhet har utförts, trots att anslagen ökat under å-
ren.
 
ETT NÅGOT MÄRKLIGT SAMBAND KAN MAN TYCKA, PRIVATISERING, ALLT
STÖRRE ANSLAG OCH ALLT MINDRE BLIR UTFÖRT.
 
Både Trafikverket och Gunnar Malm har under åren fått utså mycket kritik, och det
nog en snäll omskrivning om man beskriver Gunnar Malm som landets mest inkom-
pente generaldirektör genom tiderna. Samtidigt är det fel att skylla allt på Gunnar
Malm.
 
Man kan inte kräva att en byfåne ska kunna leda Trafikverket och planera dess
verksamhet.
 
Skulden ska i stället läggas på de, som utsett byfånen och trots alla skandaler låtit
honom stanna kvar, trots att alla vetat att han vare sig kan leda verket eller planera
dess verksamhet, Resultatet är väl känt.
 
Mest antal urspårningar och förseningar inom den "utvecklade" världen.
 
Men Gunnar Malm tycks inte vara den ende som sitter på fel post. Trafikutskottets
vice ordförande, Jessica Rosenkrantz, tycks ha egenskaper, som förknippas med
byfånens.
 
Alla rapporter, alla undersökningar och alla utredningar pekar i samma riktning
och allt visar hur det gått.
 
EFTER PRIVATISERINGEN AV JÄRNVÄGSUNDERHÅLLET HAR ALLT STÖRRE
ANSLAG MEDFÖR ATT ALLT MIN DRE VERKSAMHET HAR UTFÖRTS, ALLT
FLER URSPÅRNINGAR HAR SKETT OCH ALLT FLER FÖRSENINGAR HAR
INTRÄFFAT.
 
Moderaten Jessica Rosenkrantz drar något särartade slutsatser av detta.
 
PRIVATISERINGEN AV JÄRNVÄGSUNDERHÅLLER VISAR ATT KVALITETEN
HAR ÖKAT.
 
Tidigare har man ju ställt sig frågan:
 
Kan vem som helst bli generaldirektör vid Trafikverket ?
 
Nu har man också anledning att ställa frågan :
 
KAN VEM SOM HELST BLI VICE ORDFÖRANDE I TRAFIKUTSKOTTET ?
 
TYDLIGEN.
 
AE
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0