SVERIGE TYCKS VARA EN ENDA STOR BAZAAR

Vart tog anständigheten vägen ?
 
Med ett antal år "på nacken" kan man numera säga "att det var bättre förr".
 
Vi hade redan på vår tid oseriös "hästhandel", då sjuka hästar fördes
till marknaden, fick lite stimulerande substans, och såldes som "friska"
hästar.
 
DET SOM VAR BÄTTRE FÖRR VAR ATT MAN VISSTE VAR SKOJARNA
FANNS, DE SÅLDE HÄSTAR PÅ TORGET.
 
I dag hittar man "hästskojarna" där man minst anar.
 
Dagens Industrie är en av Sveriges mest ansedda affärstidningar, den är
klart läsvärd, men i vissa avseenden är den en "modern hästskojare".
 
Jag har prenumererat på DI under många år, så många år att jag inte kan min-
nas, och jag har haft stort utbyte av att läsa tidningen.
 
Redan förra året, när jag skulle förnya prenumerationen, framgick det att DI
var en "modern hästskojare".
 
`Man höjde min prenumerationsavgift väl kraftigt, när jag hade synpunk-
ter på detta, sänkte man avgiften, också väldigt kraftigt, OK tänkte jag,
då.
 
I går fick jag en faktura för nästkommande år, den uppgick till 6 695:- inkl mer-
värdesskatt, en höjning med c:a 50 % jämfört med föregående år.
 
Beslutet blev väldigt lätt att fatta, säg upp prenumerationen på studs. Rin-
ger tidningen och får det sedvanliga svaret: " Vi kan inte svara just nu,
många står i kö, vi arbetar för att kunna betjäna våra kunder, bla, bla, bla
och en mängd andra bla, bla"
 
Efter 20 minuter kom jag fram, efter att ha lyssnat till ett antal "vi har många
som väntar, bla, bla och åter bla", och lättnaden kändes härlig, men den för-
svann ganska så fort.
 
JAG HADE DÅ KOMMIT FRAM TILL DI KUNDTJÄNST, OCH DI KUNDTJÄNST
ÄR INTE VAD MAN HAR ANLEDNING ATT FÖRVÄNTA SIG.
 
När jag då, äntligen, kom fram till kundtjänst och informerade handläggaren om
vad ärendet gällde, jag ville säga upp prenumerationen, var bemötandet allt annat
än vänligt.
 
"JAG KAN INTE HJÄLPA DIG, JAG KOPPLAR DIG TILL EN KOLLEGA"
 
Detta mottagande fick jag trots att jag tryckt på den knapp, som gällde för att
komma fram till "fakturafrågor", någon annan "knapp" fanns inte.
 
OK , tänkte jag, jag får väl då framföra mitt ärende till "kollegan", men det visade
sig att det fanns ingen "kollega".
 
Jag blev helt enkelt bortkopplad, handläggaren kan sägas ha slängt luren i örat
på mig, och jag fick åter sitta vackert och lyssna på "bla, bla, och åter bla" i för-
hoppningen att komma fram till någon.
 
EFTER YTTERLIGARE 20 MINUTER MED "BLA, BLA" TRÖTTANDE JAG,
LA PÅ LUREN OCH BESLÖT MIG FÖR ATT MAILA MIN UPPSÄGNING.
 
Detta fungerade, faktiskt, jag fick omgående ett mailsvar, att man skulle återkom-
ma och idag återkom man.
 
DAGENS INDUSTRIE ÅTERKOM DÅ OCH ÖNSKADE MIG VÄLKOMMEN TILL-
BAKA, OCH NEJ, INTE SKULLE JAG BEHÖVA BETALA 6 685:- MAN HADE
VÄNLIGHETEN ATT LÅTA MIG PRENUMERERA BETYDLIGT BILLIGARE.
 
Marknadsmekanismerna gjorde nu att jag bara behövde betala 4 995:- en inte o-
betydlig sänkning.
 
Då är vi tillbaks vid gårdagens hästskojare, man visste i alla fall var man hade
dem, och alla visste att man kunde pruta ner priset på en sjuk häst, men ska
man behöva pruta ner priset på en ansedd ? affärstidning ?
 
Historien upprepat sig alltså, den som tror att Dagens Industrie har fasta
priser på prenumerationen lever i förgången tid, att prenumenera på DI
kan mer liknas vid att handla i en bazaar i Marocko.
 
NÄR DET GÄLLER ATT PRENUMERA PÅ DI GÄLLER ATT DEN SOM KLA-
GAR MEST HÖGLJUTT FÅR DET BILLIGASTE PRISET.
 
Hur många tycker att detta är rätt, förhoppningsvis Svenska Dagbladet och Borås
Tidning, tidningar jag också prenumererar på, jag ska omgående ringa och klaga
på priset och räknar då med att få nedsatt pris, i vart fall med 40 %, för även des-
sa utgör väl bazaarer, eller ?
 
CH Hermansson, Stalins förtrogne i det förgångna, utbrast en gång, lite,
eller kanske mycket förbannad:
 
" NÅGON DJÄVLA ORDNING MÅSTE DET VÄL VARA ÄVEN I VÅRT PARTI"
 
Det är bara att hålla med:
 
" NÅGON DJÄVLA ORDNING MÅSTE DET VÄL ÄNDÅ VARA I SVERIGE,
OCH FRAMFÖR ALLT PÅ DAGENS INDUSTRIE, MAN KAN VÄL INTE JUS-
TERA SINA PRISER, SÅ ATT DEN SOM SKRIKER HÖGST FÅR LÄGST PRIS"
 
Skulle tonläget vara avgörande borde det ju faktiskt vara tvärtom, de som tiger
ska belönas, eller ?
 
Dagens Industtri är betecknande för Det Nya Sverige så hästskojarna på redak-
tionen behöver inte känna sig ensamma.
 
Man hittar "moderna hästskojare" även på andra håll, till och med på Sta-
tens Järnvägar". I den mån de får tågen att gå, vill de ju ha betalt, och de
som åker tåg vet hur SJ tar betalt.
 
SOM DÅTIDENS HÄSTSKOJARE.
 
Som alla vet, varierar ju priserna på SJ, ungefär som på DI. Vid ett tillfälle skulle vi
besöka Stockholm och låtsas bli lika begåvade som Anna Kinberg Batra och sökte
då efter priser på nätet, för man kan ju inte tala med folk längre.
 
Efter mycket sökande hittade vi en tid och avgång, som passade vår kassa
och började då söka efter returmöjlighet, men detta visade sig inte lika lätt.
 
FLER VILLE FRÅN STOCKHOLM ÄN TILL STOCKHOLM, SJ KALLAR DET
MARKNADSMEKANISMER, OCH PRISERNA FÖR ATT KOMMA FRÅN STOCK-
HOLM VAR DÄRFÖR VÄLDIGT HÖGA.
 
Det gick helt enkelt inte att hitta ett sätt att komma ifrån Stockholm, som passade
vår kassa, om man inte vill åka 1 klass förstås..
 
Efter en stunds tittande, när uppgivenheten började ta överhand, pekar min fru mot
datorskärmen och säger.
 
"Vi kan väl åka 1 klass tillbaka", snål som man är blir man ju direkt på defen-
siven och säger: "Det vet väl Du hur dyrt det är att åka 1 klass"
 
Jag fick då en av dessa ständigt återkommande lektioner från min fru, som sa,
samtidigt som hon fortfarande pekade på datorskärmen"
 
"Det är inte alls dyrt att åka 1 klass, det är billigare att åka 1 klass än att
åka 2 klass"
 
Eftersom min fru alltid har rätt, säger hon själv i vart fall, höll jag, som vanligt tyst
och stirrade på datorskärmen, och till min stora förvåning:
 
Det var billigare att åka 1 klass än 2 klass, i vart fall ifrån Stockholm.
 
SJ FÖRKLARAR DETTA MED ATT MAN ÄR SLAV UNDER MARKNADSME-
KANISMERNA OCH ATT DET ÄR EFTERFRÅGAN OCH UTBUD SOM STYR.
 
När hästskojarna ledde in sin sjuka hästar på torget, hävade de också att det var
marknadsmekanismerna som styrde, ingen tycket att det var mindre skojeri för
det, eller ?
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0