DAGIS FÖRSTÖR BARNENS IQ

Alva Myrdal tycks ha haft fel
 
Gårdagens barnstugor och dagens förskolor ska ju ge det ultimata resultatet för
våra små barn,
 
En flödande "rätt" pedagogik ska få de små liven att blomstra på alla om-
råden.
 
MEN PISAS RAPPORT NÄR DET GÄLLER KUNSKAPSUTVECKLINGEN HAR
VISAT ATT DE SMÅ LIVEN INTE BLOMSTRAR PÅ ALLA OMRÅDEN.
 
I dag kan man läsa en ledare i SvD om just detta, son borde läsas av alla, främst
de som sedan barnsben är invaggade i "den rätta tron", att kunskapen blomstrar
bara barnen får vara på dagis så mycket som möjligt.
 
I ledaren kan man läsa något så förfärligt som att ett barns IQ inte är medfött
utan kan påverkas.
 
OCH IQ KAN DÅ PÅVERKAS AV "KÄRLEK".
 
Riktigt hemskt blir det, sett ur ett rättroget perspektiv, när man i ledaren kan läsa
att den kärlek, som får IQ att blomstra är inte förskolornas pedagogers kärlek,
utan kärleken från föräldrar och närstående.
 
Forskaren Phina Klein anses som en av världens ledande pedagoger och har i
sin forskning kommit fram till detta hemska, att föräldrar kan påverka sina barn
mer positivt än pedagoger på "dagis".
 
Detta stämmer ganska väl med övriga studier, att barnens utvecklas bäst kan
påverkas de första åren genom närstående, till vilka de har anknytning.
 
Men att barnens IQ och kognitiva förmåga kan påverkas är nog en nyhet
för de flesta.
 
OCH ATT DENNA PÅVERKAN BÄST FRÄMJAS AV FÖRÄDRAR ÄR NOG
EN SKRÄMMANDE NYHET, RIKTIGT SKRÄMMANDE, FÖR MÅNGA.
 
Det är ett beskt äpple vi måste bita i .
 
VI TYCKS NU HA FÖRKLARINGEN, I VART FALL EN DELFÖRKLARING,
VARFÖR SVERIGES KUNSKAPSUTVECKLING RASAR FORTAST INOM
OECD, VÅRA BARN VISATS MER PÅ "DAGIS" ÄN BARN I ANDRA LÄN-
DER.
 
Denna forskning avviker ju så från vår gängse, självfallet korrekta, uppfattning,
att det bäst att bortse från vad Klein kommit fram till.
 
Det finns säkert någon annan forskare, som kommit fram till det motsat-'
ta, kanske någon framstående forskare inom FI ?
 
Kleins forskning visar att påverkan från föräldrarna är bred, det är inte bara
IQ som påverkas positivt, även sociala förmågan, det emotionella och logiska
påverkas gynnsamt om föräldrarna påverkar barnen mer än pedagoger.
 
Här tappat man ju andan, skulle barnen bli mer sociala genom att umgås
i begränsande hemmiljöer med sina  ojämlika mammor i stället för att
slåss med andra barn på dagis och få sin hörsel förstörd på grund av
höga ljudnivåer ?
 
DET ÄR JU HÄR MAN INSER ATT KLEIN HAR FEL, HELT FEL, INGEN
FÖRÄLDER KAN JU ERSÄTTA EN PEDAGOG, ELLER ?
 
Nu vill ju våra politiker möta PISA rapporterna med de sedvanliga lösningarna:
 
Fler lärare, högre lön till lärare och börja skolan i tidigare ålder.
 
Om Kleins forskning är rätt, borde vi kanske tänka till, inte en gång, utan flera
gånger, och kanske inte ta ett steg framåt, utan ett steg bakåt:
 
I STÄLLET FÖR ATT TILLSÄTTA FLER LÄRARE KANSKE VI SKA TILL-
SÄTTA FLER FÖRÄLDRAR ?
 
AE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0