DÖDSSYNDEN GIRIGHETEN SPRIDER SIG

Det är vi alla som får betala
 
Att det fifflas med försäkringar tycks vara alldeles uppenbart, men hur mycket
detta fusk är utbrett tycks inte vara riktigt lika uppenbart.
 
Ett färskt fall visar att fusket är mycket, mycket utbrett, och så provoce-
rande att man "tappar" andan.
 
En bilägare noterar en "varningssignal" på bilens display och uppsöker den
firma där han "köpt", i detta fallet leasat bilen.
 
Vi talar här inte om något "skumt" källarföretag, utan om ett av Sveriges
största och mest ansedda företag vad gäller försäljning av nya bilar.
 
Företaget är tillmötesgående mot bilägaren, självfallet frestas man tillägga för
att det finns pengar. att hämta, och erbjuder sig att fixa till felet, men först ef-
ter det att en kostnadsberäkning gjorts.
 
När bilägaren får kostnadsberäkningen blir han chockerad, summan ö-
verstiger hans vildaste fantasier och överstiger också vad han har råd med.
 
DET SKULLE KOSTA 42 000:- ATT LAGA FELET.
 
Den chockade bilägaren blir dock lugnad av det seriösa bilföretaget, som säger
att detta är inget han behöver bekymra sig över.
 
GENOM MASKINFÖRSÄKRINGEN KOMMER FÖRSÄKRINGSBOLAGET ATT
STÅ FÖR HUVUDDELEN.
 
Chocken lägger sig något, men infinner sig strax med förnyad styrka, efter det att
det seriösa bilföretaget kontrollerat bilens mätarställning.
 
Bilägaren får då höra att han måste betala hela beloppet, 42 000:-, själv då
bilen gått mer än 10 000 mil.
 
CHOCKAD, FÖRSTUMMAD OCH HÄPEN LÄMNAR HAN DET SERIÖSA BIL-
FÖRETAGET EFTER ATT HA BESLUTAT SIG FÖR ATT INTE "LAGA" BI-
LEN, DÅ HAN INTE KAN "LÄGGA UPP" 42 000:-.
 
Dagen därpå blir han uppringd av det seriösa bilföretaget, som då lämnar en nå-
got annorlunda bud:
 
"Nu när det visat sig att Du måste betala reparationen själv kan vi erbjuda
oss att laga felet för 3 200:- ".
 
Det lär inte behövas några kommentarer.
 
MÖJLIGEN ATT DETTA ÄR VÅRT "NYA SVERIGE" I ETT NÖTSKAL.
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0