TRAFIKVERKET RISKERAR VÅRA LIV

Järnvägsnät på dekis
 
Sprickorna i vår fasad blir allt tydligare, ofta uppvisar Trafikverket de grövsta sprickorna.
Det går knappt en dag, i vart fall inte en vecka, utan att en större eller mindre skandal
uppdagas inom Trafikverkets område.
 
Den senaste, och sannolikt inte den sista, stora skandalen inom trafikverkets om-
råde utgörs nu av ruttna sliprar.
 
SLIPRAR SOM ÄR SÅ RUTTNA ATT TÅGEN RISKERAR ATT SPÅRA UT.
 
Bristerna återfinns på våra mest trafikerade sträckor, många svenskar lever alltså ett
farligt liv, därför att Trafikverket tycks strunta i det mesta.
 
Sliprarna är alltså så ruttna, att tågen riskerar att spåra ur. något som Trafikverket
känt till i många år.
 
På de mest trafikerade spåren norrut från Stockholm markerades dessa ruttna
sliprar redan för 7 - 8 år sedan.
 
MARKERINGEN DÅ INNEBAR ATT BRSITERNA VAR SÅ STORA OCH AKUTA
ATT SLIPRARNA OMEDELBART MÅSTE BYTAS.
 
Hur ser det ut i dag ?
 
Det som var akut för 7 - 8 år sedan och sågs som en stor säkerhetsrisk, så stor att
man då ansåg att sliprarna skulle bytas omgående, ser i dag ut som det gjorde för
7 - 8 år sedan.
 
DET SER UT SOM RUTTNA SLIPRAR, SÅ RUTTNA ATT TÅGEN RISKERAR ATT
SPÅRA UR.
 
TRAFIKVERKET HAR ALLTSÅ INTE GJORT ETT DUGG ÅT DESSA SÄKERHETS-
RISKER.
 
Hur förklarar och försvarar då Trafikverket att de ruttna sliprarna ligger kvar ?
 
Man försvarar sig med att man bara åtgärder vad man kallar "tuffa prioriteringar.
 
SOM TÅGRESENÄR TAR MAN SIG FÖR PANNAN OCH UNDRAR HUR EN MINDRE
"TUFF PRIORITERING" KAN SE UT OCH HUR LÅNG TID ET KAN DA ATT ÅTGÄR-
DA EN SÅDAN "
 
Bedömare menar att både gällande lagar och Trafikverkets egna föreskrifter är utfor-
made, så att man akut måste åtgärda denna form av säkerhetsrisker.
 
Trots detta menar alltså Trafikverket att man inte bryr sig, man ägnar sig bara
åt "tuffa prioriteringar".
 
Hur ser då landets politiska ledning på detta problem, att sliprarna är så ruttna på våra
mest trafikerade linjer, att tågen riskerar att spåra ur.
 
Även landets politiska ledning, riksdag och regering, struntar i att sliprarna är
ruttna, man får väl anta att man även på dessa nivåer ägnar sig åt lite "tuffare
prioriteringar".
 
KANSKA "TUFFA PRIORITERINGAR" I FORM AV HÖGHASTIGHETSTÅG.
 
Sådana höghastighetståg, som de flesta intierade bedömare inte anser är samhälls-
ekonomiskt försvarsbart att bygga ut.
 
Inom nationalekonomi, och även andra former av ekonomi, gäller att tillgängliga me-
del ska "allokeras" dit de gör mest nytta.
 
Detta tolkar Regering, Riksdag och Trafikverket som att allokeringen inte ska
gå dit säkerheten kräver utan allokeringen ska gå dit den samhällsekonomiska
nyttan är så liten att den inte motiverar dessa enorma investeringar.
 
ENORMA INVESTERINGAR, SÅ STORA ATT MAN IN TE VET HUR FINANSIER-
IGEN SKA SKE, TROTS ATT PRELIMINÄRA BESLUT TAGITS OM ATT UTBYGG-
NAD SKA SKE.
 
Hur bör man som medborgare / väljare se på detta ?
 
Kanske som vanligt.
 
TACKA SIN LYCKLIGA STJÄRNA ATT DET INTE FINNS NÅGOT FÖRTROENDE
ATT TAPPA.
 
AE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0