HÄKTA LEDNINGEN PÅ SJÖFARTSVERKET

Värre korruption än så här kan det knappast bli
 
Den som såg Uppdrag Granskning i går bör ha tappat både andan och hakan.
 
Efter att ha tagit del av hur Sjöfartsverket handlar upp räddningshelikoptrar
kan man bara dra en slutsats.
 
DET ÄR SVÅRT ATT TÄNKA SIG ATT NÅGOT ANNAT LAND INOM EU HAR
EN LIKA OMFATTANDE OCH TYDLIG KORRUPTION, FÖR KORRUPTION ÄR
DET NÄR MAN BESTÄMMER SIG FÖR ATT EN VISS LEVERANTÖR SKA'
GYNNAS FRAMFÖR ANDRA HELT I STRID MOT LAGSTIFTNINGEN.
 
Det var inga småsaker vi fick till livs.
 
Man tror ju knappast att det är sant när verkets högsta ledning veckor innan man
skickar ut upphandlingsunderlag åker ner till leverantören och "skakar hand"  över
att affären är klar.
 
Ledningens syn på detta är närmast makaber.
 
MAN SKULLE SÄKERT HA KUNNAT GJORT PÅ ANNAT SÄTT.
 
För att dölja de brott man håller på att begå genomför man affärshandlingar på
"privata" mailkonton, där mailen inte diareförs. Ingen får alltså veta att ledningen
är i full färd med att begå brott "för fulla muggar"
 
Ledningens syn på detta är minst lika makaber.
 
MAN SKULLE SÄKERT HA KUNNAT GJORT PÅ ANNAT SÄTT.
 
Minst lika säkert, är att det är förbjudet att göra som man gjort.
 
Man håller sig också med "dubbel redovisning" för att det utåt ska framgå att man
inte håller på att "begå brott för fulla muggar".
 
När man ska informera Näringsdepartementet skriver man någon form av utkast,
som diarieförs som om det sänts till Näringsdepartement.
 
I den skrivelse man skickar formellt och helt korrekt till Näringslivet tar man
helt sonika bort de delar, som kan visa att man håller på att "begå brott för
fulla muggar".
 
DEN SKRIVELSE MAN AVSÄNDER HAR ALLTSÅ ETT HELT ANNAT INNE-
HÅLL ÄN DEN SKRIVELSE NÄRINGSDEPARTEMENTET ERHÅLLER, NÅGOT
SOM INTE KAN TOLKAS PÅ ANNAT SÄTT ATT MAN AVSER FÖRA NÄRINGS-
DEPARTEMENT BAKOM LJUSET OCKSÅ.
 
Verkets så kallade kommunikationschef blir varse denna diskrepans, och blir för ett
"ögonblick" stum, för att därefter lakoniskt säga "vi har gjort rätt" för att därefter helt
sonika lämna en pågående intervju.
 
Vilken sophög har man letat i när man rekryterat denna så kallade kommuni-
kationschef ?
 
KANSKE SAMMA SOPHÖG SOM NÄR MAN HITTADE VERKETS GENERAL-
DIREKTÖR OCH STÄLLFÖRETRÄDANDE GD ?
 
FÖR DET MÅSTE VÄL ÄNDÅ VARA PÅ EN SOPHÖG MAN HITTAR SÅDANA
"SOPOR". "SOPOR" KAN MÖJLIGEN I VANLIGA FALL SES SOM EN NED-
SÄTTANDE BETCKNING, MEN FÅR NOG HÄR SES SOM EN FÖRSKÖNANDE
BESKRIVNING.
 
Hur kan det gå till på det viset, och framför allt, hur kan man tillåta att det går till
på det viset.
 
Bakgrunden är den gamla vanliga, regeringen låtsas tillsätta höga poster
på meriter, men väljer att tillsätta "kompisar". När sedan dessa "kompisar"
visar sig vara rena skojare, så försvarar regeringen sina "kompisar".
 
VI SER DET GÅNG PÅ GÅNG, GD EFTER GD BEGÅR FULLSTÄNDIGT SANS-
LÖSA OEGENTLIGHETER, OCH FÅR SITTA KVAR.
 
I VÄRSTA FALL HAMNAR DE PÅ ELEFANTKYRKOGÅRDEN MED FULL LÖN
UTAN ATT BEHÖVA ARBETA, NÅGOT SOM ANDRA SKULLE SE SOM "BÄSTA
FALL".
 
FULL LÖN UTAN ATT BEHÖVA ARBETA SKULLE NOG UPPSKATTAS AV
MÅNGA.
 
Kompissystemet i kombination att ingen anser sig behöva ta ansvar, vare sig hö-
ga chefer, kontrollmyndigheter eller chefernas tillsättare.
 
ALLA TYCKS HELT ENKELT SKITA I ALLT, DET ENDA ANSVAR MAN ORKA
LEVA UPP TILL ÄR ETT DYSTER OCH LAKONISKT UTTALANDE:
 
" VI SKULLE SÄKERT HA KUNNAT GJORT PÅ ETT ANNAT SÄTT".
 
Vilka konskekvenser kan detta tänkas få för Sjöfartsverkets högsta chefer, som
begått alla tänkbara brott inom upphandlingsområdet, och några till ?
 
Självfallet blir det inga konsekvenser alls.
 
I SVERIGE BLIR DET INGA KONSEKVENER, INGEN BEHÖVER TA ANSVAR
FÖR NÅGONTING, BARA MAN KOMMIT IINOM RÄCKHÅLL FÖR "KÖTTGRY-
TAN" OCH HAR DE RÄTTA "KOMPISARNA".
 
Så Sjöfartsverkets chefer kommer att sitta kvar, det kommer deras kompisar i rege-
ringen att se till, och de kommer att fortsätta att begå brott, att ljuga, att mörka och
att vara överlägsna och arroganta.
 
REGERINGENS UTJÄMNINGSPOLITIK OCH REGERINGENS BRISTANDE AN-
SVAR FÖR ATT UTKRÄVA ANSVAR AV TILLSATTA HÖGA CHEFER ÄR EN
GARANTI FÖR ATT KARUSELLEN FORTSÄTTER, PÅ VERK EFTER VERK,
AV GD EFTER GD.
 
Systemet är fullständigt barockt, genom att inte utkräva ansvar vid ren och skär
brottslig verksamhet, legaliserar man korruption och brottslig verksamhet på
olika myndigheter,
 
BARA BROTTSLINGARNA SITTER TILLRÄCKLIGT HÖGT UPP I SYSTEMET
OCH HAR DE RÄTTA KONTAKTERNA.
 
Övriga får räkna med att sitta vackert och ta ansvar för minsta förseelse, ofta även
förseelser utförda av andra, högre upp i kedjan.
 
Frågan blir nu om korruption kan framstå som värre och tydligare än den
vi såg i Uppdrag Granskning ?
 
SVARET 'ÄR GIVET, KORRUPTIONEN ÄR AV DEN ARTEN ATT ALLA IN-
BLANDADE BORDE BLI AV MED SINA JOBB, I GÅR, OCH ÅTALAS, I VART
FALL FÖR EN MÄNGD TJÄNSTEFEL.
 
Men så kommer inte att ske, inte med de "rätta kompisarna".
 
Man känner sig inte speciellt stolt över "sitt" land och de som är satta att styra
landet, när man tar del av Uppdrag Gransknings program om Sjöfartsverket.
 
Beträffande Sjöfartsverket noterar man också att det var bara för några dagar det
blev känt att man skickade bluffakturor till ett antal kommuner. När kommunerna
vägrade betala, försvarade Sjöfartsverket det hela med att man ville skapa "debatt".
 
Det framgick inte hur man skapar debatt genom att skicka bluffakturor till
sådana som inte är skyldiga att betala något.
 
DET FATTADES BARA ATT MAN DÅ FICK HÖRA "ATT ÄVEN DESSA BLUFF-
FAKTUROR KUNDE HA SKÖTTS PÅ ETT ANNAT SÄTT".
 
Nu ska visserligen Konkurrensverket utreda dessa brott, men vi vet redan hur det
kommer att gå, som vanligt, ingen har gjort fel, och har det gjorts fel kunde det ha
gjorts på annat sätt och verket ska ändra sig åt så kallat förbättringsarbete.
 
Sjöfartsverkets ledning är bedrövlig säger då Bill
Bedrövlig är bara förnamnet säger då Bull
 
AE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0