GOTLAND SKA FÖRSVARAS, MEN SVERIGE DÅ ?
Det bidde inte en tumme, nu heller
Det har nu gått ett part dagar sedan alliansen och regeringen träffade sin överens-
kommelse om försvaret.
Man önksar att man nu kunde uttala sig efter det att dimmorna skingrats.
MEN NÄR DET GÄLLER NUVARANDE POLITIKERS FÖRHÅLLANDE TILL VÅR
FÖRSVARSFÖRMÅGA KOMMER DIMMORNA ALDRIG ATT SKINGRAS.
DIMMORNA KOMMER I STÄLLET ATT BLI ALLT TÄTARE OCH TJOCKARE.
Det finns anledning att summera vad man kom fram till i den uppgörelse de inblan-
de parterna kom överens om. Man måste då backa bandet lite, man måste gå till-
baks till Försvarsberedningen, som under Fredrik Reinfeldts ansvarsfulla ledning
försökte göra särintresset Försvaret så litet som möjligt.
Försvarsberedningen lyckades aldrig ta till sig den omvärldsförändring, som re-
dan då kunde skönjas. Man fortsatte att mala ner särintresset, som om allt var sig
ligt.
INGEN UPPRUSTNING I RYSSLAND, INGET HOT FRÅN RYSSLAND, INGEN
PUTIN, OCH FANNS PUTIN SÅ OMFAMNADE HAN VÄST.
Med andra ord drev alltså Försvarsberedningen sitt arbete så långt bort från verk-
ligheten man kunde komma, och resultatet blev därefter.
UNDER STÄNDIGT PAPEGOJPLADDER OM "TILLGÄNGLIGHET, ANVÄNDBAR-
HET OCH FLEXIBILIT" DREV MAN FÖRSVARSFÖRMÅGAN I BOTTEN. OMVÄRL-
DEN HÅNSKRATTADE ÖPPET ÖVER VÅRT "ENVECKASFÖRSVAR".
Försvarsberedningens inriktning byggde alltså på "fred i vår tid" och uppgiften till
Försvaret tog inte hänsyn till det ökade hotet.
När dimmorna efter Försvarsberedningen pladder skingrades kom ÖB fram till att
det saknades 4 miljarder om året för att man skulle kunna hålla den "bottenplatta",
som erfordrades för det basförsvar man behövde, då hotet ansågs ringa. Brister
i denna "bottenplatta" omfattade sådana rudimentära saker som ammunition, uni-
former, kängor mm.
När man fick information om dessa brister i det basala försvaret kände man
sig förflyttad till inledning till vår beredskapstid under 2 VK.
Inte heller då fanns uniformer och ammunition, och resultatet känner vi till.
fjäsket för Adolf tog sig helt orimliga former.
NU ÄR VI DÄR IGEN, VI MÅSTE FALLA UNDAN FÖR ALLA, SOM VILL OSS
ILLA.
Kanske är det dags att återuppta traditionen från beredskapstiden, allmän-
heten samlar in allmoser så att anställda inom Försvaret kan få uniformer.
Det behövs alltså 4 miljarder om året för att nå upp till den "bottenplatta" som med-
ger en försvarsförmåga på en plats under högst en vecka, och som förutsätter att
hotbilden är ringa eller ingen alls.
Att då tilldela försvaret drygt 2 miljarder om året medför alltså att det saknas förut-
sättningar att återskapa den angivna "bottenplattan".
DEN SVENSKA FÖRSVARSFÖRMÅGAN BYGGER ANSLAGSMÄSSIGT PÅ ATT
HOTET ÄR RINGA ELLER INTE FINNS, OCH ATT FÖRSVARET SKA KUNNA
FÖRSVARA EN PLATS UNDER EN VECKA.
ANGIVEN HÖJNING MEDFÖR DÅ NU ATT TIDEN EN VECKA RIMLIGTSVIS
MÅSTE ANSES VÄL TILLTAGEN.
Pratar vi nu om en dag, två dagar eller 3 dagar ? Dimmorna ligger täta, inget vill
hantera den frågeställningen.
Samtliga parter har under förhandlingarna talat sig varma för hur viktigt det är att
uppgradera försvaret med hänsyn till den ökade hotbild vår omvärld nu rymmer.
Bakom all denna retorik och alla dessa dimridåer ligger dock en helt annan san-
ning.
ÄVEN MED DEN NU BESLUTADE HÖJNINGEN KAN FÖRSVARET INTE LEVA
UPP TILL DE UPPGIFTER MAN GAVS, NÄR HOTBILDEN VAR FÖRSUMBAR.
ÄNNU MINDRE KAN MAN LEVA UPP TILL DE UPPGIFTSSTÄLLNINGAR,
SOM KRÄVS MED HÄNSYN TILL ATT HOTBILDEN FÖRÄNDRATS KRAFTIGT,
NEGATIVT.
UTGÅENDE FRÅN AKTUELLA BRISTER INOM FÖRSVARET OCH UTGÅENDE
FRÅN DEN NU AKTUELLA ANSLAGSHÖJNINGEN HAR DET INTE SKETT NÅ-
GON SOM HELST UPPGRADERING AV FÖRSVARSFÖRMÅGAN.
DET ÄR MER MOTIVERAT ATT TALA OM EN FORTSATT NEDGRADERING.
Att det skett en viss omdisponering för att täcka de mest akuta problemen, som
försvaret av Gotland mm, förändrar inte denna övergripande slutsats.
När man fört förhandlingarna har man också lagt åt sidan, vad det kan komma
att betyda med ytterligare anskaffning av 10 Gripen 2 ubåtar mm.
Den frågan ska man tydligen ta upp när dimmorna skingrats, mer troligt är
att dimmorna kommer att täta ännu mer, när man tar i denna heta fråga.
VAR SKA DESSA PENGAR TAS IFRÅN ? KANSKE FRÅN FÖRSVARET
AV GOTLAND ?
Hur genomtänkt och logiskt uppbyggd kan då överenskommelsen antas vara?
Utgår man ifrån hur NATO frågan hanteras är inget vara sig genomtänkt eller
logiskt uppbyggt.
Allt är medvetet så luddigt uttryckt att inga dimmor ska skingras, med
målsättningen att alla ska lämna förhandlingen som vinnare utan att
känna till vad de vunnit, eller förlorat.
DETTA GÄLLER DEFINITIVT NATO UTREDNINGEN, TÄNK OM DET OCK-
SÅ GÄLLER ÖVRIGA DELAR AV ÖVERENSKOMMELSEN?
ALLT ÄR SÅ LUDDIGT UTTRYCKT ATT INGEN INSER VAD MAN KOMMIT
ÖVERENS OM.
Man kan skämta om det mesta, så också Försvaret.
När KD förhandlare, Mikael Oscarsson, i ett glädtjut firar överenskommelsen
med att nu kan Försvaret skjuta, nu får Försvaret ammunition, då förstår man
vad det hela handlar om.
DET HANDLAR OM ATT TA KONSEKVENSERNA AV DECEMBERÖVER-
ENSKOMMELSEN.
AE
Kommentarer
Trackback