TRAFIKVERKET, ETT RUTTET VERK ?

Än är det si, än är det så
 
I många avseenden framstår Trafikverkets ledning som rena skämtet, hade deras
inkompetens inte fått så allvarliga konsekvenser, hade man ju kunnat skratta åt
eländet.
 
Vi har de senaste dagarna erfarit att regler och rutiner inte följts i samband med att
personal och "folk" befunnit sig på spåren, tågen har kört helt oberoende av detta.
 
Inte ens lik på spåren har kunnat framkalla tankeverksamhet hos ansvariga.
 
 
 I GÅR FICK VI HÖRA ATT DENNA AVSAKNAD AV TANKEVERKSAMHET BE-
ROR PÅ ATT PERSONALEN ÄR OUTBILDAD.
 
Nu skulle nolltolerans, i fråga om vad är något oklart, införas och utbildningen in-
tenfisieras.
 
I dag låter det något annorlunda.
 
DEN PERSONAL, SOM I GÅR VAR OUTBILDAD, ÄR I DAG UTBILDAD.
 
Uppgifter kommer nu fram om att besparingar, här också, medfört underbeman-
ning, och att personal då tidvis, ofta, fått arbeta mer övertid än tidigare. Facket
hävdar, naturligtsvis, att detta stora övertidsuttag påverkat förekomsten av dessa
incidenter, och en del tycks tyda på att ett antal incidenter kan kopplas till personal,
stressad av underbemanning och övertid.
 
DETTA ÄR NÅGOT ANNAT ÄN OUTBILDAD PERSONAL, OCH NU SVÄNGER
HÖGSTA LEDNINGEN.
 
NU FÅR VI HÖRA ATT PERSONALEN ÄR SÅ VÄL UTBILDAD ATT DET HÖGA
ÖVERTIDSUTTAGET INTE PÅVERKAT SÄKERHETEN.
 
Anpassat till läget är det tydligen lite varierande utbildningsnivå på Trafik-
verkets personal, än är den bra, när det passar, än är den dålig, när det pas-
sar.
 
MEN KOMPETENSEN HOS LEDNINGEN VARIERAR INTE, DEN ÄR MONUMEN-
TAL, STADIGT, TYCKS NÄRMAST OBEFINTLIG.
 
Vart tog Gunnar Malm vägen förresten, har han redan avgått ?
 
 
AE
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0