TRAFIKVERKETS BYFÅNAR

Trafikverkets bokstavstrohet
 
Återigen en dag med stillastående tåg, både i södra Sverige och norr om Stockholm.
Även den här gången nedrivna kontaktledningar.
 
Annars trodde man väl att alla kontaktledningar nu var nedrivna och att det inte längre
fanns något att riva ner.
 
Fackförbundet har roat sig med att göra en undersökning bland banarbetarna för att
få en uppfattning om det finns en grund för påståendet att det förebyggande under-
hållet blivit mindre.
 
Banarbetarna kommer då fram till, föga förvånande, att det förebyggande underhål-
let minskat kraftigt under senare år.
 
Konstigt vore väl annars, någon anledning måste det ju finnas att alla kontakt-
ledningar ramlar ner och alla växlar är trasiga.
 
Lika lite förvånande är att ansvarig chef vid Trafikverket, underhållschefen, har en
något avvikande uppfattning.
 
Har man genetaldirektör Gunnar Malm, Europs byfåne, som chef lär det väl vara
svårt att komma fram till något annat.
 
VET MAN INTE HUR MÅNGA KONTAKTLEDNINGAR OCH VÄXLAR TRAFIKVERKET
HAR, FÖRVÅNAR DET INTE OM MAN INTE VET NÅGOT ANNAT HELLER.
 
I vart fall är kunskapsklyftan mellan facket Seco och underhållschefen stor, så stor att
Seco:s företrädare undrar man  lever på en och samma planet.
 
Man behöver inte ha så mycket "bakom pannbenet", som det så vackert heter,
för att förstå att detta inte är bokstavligt menat.
 
MAN BEHÖVER INTE HA NÅGOT ALLS "BAKOM PANNBENET" FÖR ATT FÖR-
STÅ ATT ÄVEN SECA INSER ATT VI LEVER PÅ EN OCH SAMMA PLANET.
 
Men på trafikverket tycks man inte ha så mycket "bakom pannbenet"  att man förstår
det alla andra förstår,
 
i stället för att bemöta sakfrågan ger sig nu underhållschefen in på ett helt an-
nat ämne.
 
HON FÖRSÖKER FÖRKLARA FÖR FÖRETRÄDAREN ATT DE LEVER PÅ SAMMA
PLANET.
 
Nu vet vi alltså varför alla kontaktledningar ramlar ner, alla växlar är sönder och var-
för tågen inte går. Det är också lätt att förstå att verket inte har en aning om vad man
och inte har, av vilket följer att underhållet blir i svåraste laget.
 
Generaldirektören har själv genom ett antal uttalanden framstått som Europas
byfåne.
 
UPPENBARLIGEN FINNS DET FLER BYFÅNAR PÅ TRAFIKVERKET.
 
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0