VÅRA ÖDMJUKA BANKER

Indisk bankir visar vägen
 
Den indiske bankiren Uday Kotak utsågs i helgen till "World Entrepreneur of the
Year".
 
Ingen "liten" bankir, 25 000 anställda och ett börsvärde på 80 miljarder, men
stor visar sig också kunna vara liten.
 
När man tar del av bankirens filosofi och sina så kallade värdegrunder förstår
man varför ingen svensk bank kommer i närheten av att kunna få denna utmär-
kelse.
 
Bankiren menar att banker ska stå med fötterna på jorden och undvika
komplexa produkter.
 
Kan inte tolkas på annat sätt än att bankerna inte ska stå med fötterna på kun-
derna och leverera produkter, som de själva förstår sig på.
 
Bankirens concept för en bra bank är lätt att förstå och omfattar tre mänskliga
egenskaper. Att han bara använder ordet "mänskliga egenskaper" vittnar om att
han ligger så långt från svenska banker man bara kan komma.
 
Här är "mänskliga egenskaper" ersatt med räntenetto, provisionsnetto,
nettomarginal och primärkapitaloch lite annat, allt annat än "mänskliga e-
genskaper"
 
Inom den svenska bankvärlden har man aldrig hört talas om dessa tre "mänsk-
liga egenskaper", varför de bör återges.
 
Den första är att det måste finnas klokhet och att denna klokhet inte får för-
enas med för stora risker.
 
OMSATT TILL SVENSKA FÖRHÅLLANDEN ÄR DET MEST RISKFYLLDA MAN
KAN TÄNKA SIG ATT ANLITA EN MINDRE KLOK SÅ KALLAD RÅDGIVARE
PÅ EN BANK, SOM UTÖVER SÅ KALLAD KUNDNYTTA.
 
Den nyligen öppnade processen av aktiespararna mot Swedbank talar här sitt tyd-
liga språk, klokhet saknas, men risker, för kunderna, finns desto mer.
 
Den andra egenskapen är enkelhet och inga komplexa derivatprodukter.
 
SVENSKA BANKER HAR GÅTT MOTSATT VÄG, I AMBITIONEN ATT LURA
PÅ KUNDERNA PRODUKTER DE INTE FÖRSTÅR, OCH SOM DE TROR SKA
GE AVKASTNING, HAR PRODUKTERNA BLIVIT SÅ KOMPLEXA ATT DE SÅ
KALLADE RÅDGIVARNA HOS BANKEN INTE FÖRSTÅR VAD PRODUKTEN
OMFATTAR.
 
Däremot kan många ruinerade småsparare vittna om vad så kallade säkra derivat-
produkter ger, eller rättare sagt kräver.
 
Den tredje egenskapen är ödmjukhet.
 
VEM HAR VARIT INNE PÅ EN SVANSKA BANK OCH MÖTTS AV ÖDMJUKHET,
I STÄLLET MÖTS MAN AV KALLA HANDEN OM MAN VILL VÄXLA PENGAR.
 
UT MED DIG, VI HAR EN BANKAUTOMAT 1 KM BORT DU SKA ANVÄNDA, KOM
INTE HIT OCH STÖR OSS.
 
Bankiren summerar dessa tre egenskaper med hur han ser på bankens uppgift.
 
VÅRT UPPDRAG ÄR ATT GE VERKLIG SERVICE I VERKLIGHETEN TILL VERK-
LIGA MÄNNISKOR.
 
Det kan ju knappast vara Göran Hägglunds "verklighetens folk" han åsyftar, dessa
"verkliga människors" verkliga service består i en bankautomat och en dosa.
 
När man läser detta är det lätt, mer än lätt, att förstå varför ingen svensk bankchef
får det åtråvärda priset.
 
 
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0