LIKVÄRDIGHET INOM SKOLAN, DET ÄR BRA DET
Bra att de flesta är lika dåliga
I ett stort debattinlägg i SvD gör Jan Björklund upp med den svenska skolan.
Han erkänner att kunskapsutvecklingen är just så dålig som PISA rapport visa-
de, en utveckling som han menar har pågått under minst 2 decennier.
Men en allianspolitiker är ju inte en allianspolitiker för inte, så vad gör det att kunskaps-
utvecklingen är dålig, när det finns annat som är så mycket bättre.
ENLIGT JAN BJÖRKLUND ÄR LIKVÄRDIGHETEN I DEN SVENSKA SKOLAN SÅ
MYCKET BÄTTRE.
Jan Björklund kostar också på sig att definiera likvärdighet.
"GOD SKOLGÅNG OAVSETT BAKGRUND".
Vad "god skolgång" utgör visa PISA rapporten med önskvärd tydlighet, en kunskapsut-
veckling, som medför att kunskaperna inom kärnämnen, och annat, är klart lägre än
i övriga OECD länder.
Nu ska man ju inte förvänta sig någon högre form av logik från detta håll, men nå-
gon form av stadga måste man ju utgå ifrån att det finns i resonemanget.
Och den stadgan i resonemanget leder ofelbart fram till.
Kunskapsutvecklingen är katastrofal, kunskaper är låga och blir allt sämre, men
likvärdigheten den är hög, och det är bra.
LIKVÄRDIGHET UTIFRÅN DETTA KAN JU KNAPPAST INNEBÄRA ANNAT ÄR ATT
DE FLESTA ELEVER ÄR LIKA DÅLIGA, OAVSETT BAKGRUND.
Denna likvärdighet höjer Jan Björklund till skyarna, likt mycket annat Alliansen höjer
till skyarna.
EN LIKVÄRDIGHET PÅ DESSA NIVÅER BORDE JU OCKSÅ VARA EN KATASTROF,
OCH ÄR DET, MEN INTE I ALLIANSENS SVERIGE.
Nu finns det för alld el inte så mycket som pekar i den riktningen att "likvärdigheten" sett
på detta sätt skulle ha varit så mycket bättre med oppositionen vid makten, men en fak-
tor är viktig, mycket viktig.
TYCKER MAN ATT DET ÄR BRA MED EN HÖG LIKVÄRDIGHET, SOM BASERAR
SIG PÅ ATT SVERIGE HAR SÄMST KUNSKAPSUTVECKLING INOM OECD BÖR
MAN KANSKE INTE VARA UTBILDNINGSMINISTER.
Vad denna höga likvärdighet lett till ser vi också på våra högskolor och universitet,
kunskapskraven har blivit så låga att det många gånger är rent skrattretande, knap-
past något som leder i riktning mot "en konkurrenskraftig kunskapsnation".
Detta är också ett uttryck för den retorik, som kommit att styra mycket inom politiken,
man gömmer misslyckanden genom att föra fram värdeladdade ord.
LIKVÄRDIGHET I ALL ÄRA, MEN DET ÄR INTE BRA OM DE FLESTA ÄR LIKA
DÅLIGA..
DET ÄR FAKTISKT BÄTTRE JU FLER SOM ÄR BÄTTRE HUR OLIKVÄRDIGT
DETTA ÄN KAN TE SIG, YTLIGT.
Hur konstigt det än låter blir ju inte en "dålig" elev sämre, för att en annan elev blir
bättre.
ELLER BLIR HEN DET ??
AE
Kommentarer
Trackback