DEMOKRATI OCH FOTOFÖRBUD

Demokratin i landet når nya höjder
 
Att demokratin inte ännu nått sin fulländning, det vet vi, men borde ju kunna hoppas
att de steg som tas inom detta område, ändå leder i rätt riktning.
 
Riktigt så tycks det inte vara på alla områden.
 
PÅ VISSA OMRÅDEN TYCKS STEGEN BÅDE STORA OCH AVGÖRANDE I MOT-
SATT RIKTNING, FRÅN DEMOKRATIN.
 
Ett sådant område utgörs av Hisingsskolan i Jönköping, där rektorn Chatarina Berge-
lin tillåts härja fritt med sina något egenartade värderingar, om man väljer att uttrycka
sig försiktigt.
 
REKTOR CHATARINA BERGELIN HAR INFÖRT TOTAL FOTBÖRBUD INOM SKO-
LAN, NÅGOT SOM OMFATTAR ÄVEN KLASSRESOR OCH SKOLAVSLUTNINGAR.
 
Skälet är att ingen elev ska behöva känna sig kränkt, ett uttryck som tycks omfatta det
mesta idag.
 
Man ha förhålla sig till denna typ av galenskaper på olika sätt, men även galenskaper
borde innehålla någon form av logik och konsekvens.
 
I någon form av objektiv mening är beslutet klokt och rätt, eller oklokt och fel.
 
ÄR DET OKLOKT OCH FEL BORDE BÅDE FÖRBUDET OCH REKTOR CHATARINA
BERGELIN BORT, FORTARE ÄN FORTAST.
 
Är det klokt och rätt, infinner sig ett antal frågor.
 
Både barn, ungdomar och vuxna befinner sig på andra platser än i skolan, tidsmässigt
befinner de sig längre på andra platser.
 
Miljöerna på "andra platser" kan ofta vara sådana att förutsättningarna för att bli kränkt
kan vara större än att bli kränkt inom skolan.
 
Ska det föreligga ett förbud att bli kränkt lite på skolan kräver ju logiken att man
inte ska kunna bli kränkt mycket någon annanstans.
 
Om rektor Chatarina Bergelin har fattar ett klokt och rätt beslut kräver logiken omgående
uppföljning på andra områden.
 
Det enda logiska beslutet är då att man omgående inför ett totalt fotostopp inom
hela landet på alla platser.
 
FÖR INGEN SKA JU BEHÖVA RISKERA ATT BEHÖVA KÄNNA SIG KRÄNKT.
 
Att rektor Chatarina Bergelin bortser från att det troligen är svårt, troligen omöjligt, att
upprätta någon form av respekt för beslutet är en bisak, har man inte respekt för öv-
riga beslut inom skolan behöver man ju inte heller ha respekt för detta beslut.
 
Man får också bortse från de svårigheter det skulle innebära att upprätthålla respek-
ten för förbudet genom någon form av sanktioner.
 
En förälder trotsar förbudet och tar en bild på skolan.
 
SKA MAN REGLERA FÖRÄLDERN, BESLAGTA KAMERAN ELLER RIVA HELA
BYGGNADE, SÅ ATT STADSARKITEKETEN INTE BEHÖVER KÄNNA SIG KRÄNKT.
 
Hur blir man rektor förresten, det tycks inte vara förenat med några större krav.
 
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0