URSPÅRADESYSTEM GÖR ATT TÅG SPÅRAR UR

Ytterligare ett offer på avregleringens altare
 
När ett posttåg spårade ur tidigt i morse väckte det knappast några reaktioner alls.
 
Man konstaterade bara lite lakoniskt, att si och så mycket störningar blir det
och den och den banan blir berörd, kanske under en vecka.
 
NÄR DET GÄLLER VÅRA SPÅRBUNDNA KOMMUNIKATIONER TYCKS UPP-
GIVENHETEN VARA SÅ TOTAL, ATT INGEN LÄNGRE ORKAR REAGERA HUR
MYCKET SOM ÄN TYCKS SPÅRA UR.
 
Nu tycks man ha fått kännedom om vad som orsakat just denna tågurspårning.
 
EN VÄXEL OCH INTE VILKEN VÄXEL SOM HELST.
 
Just denna växel tycks ha blivit föremål för en inspektion under hösten, varvid det då
konstaterades att ett antal "skruvar" var lösa.
 
Att skruvarna var lösa bedömdes som så farligt att skadan måste repareras
senast inom loppet av en månad.
 
MEN NÅGON REPARATION TYCKS INTE HA SKETT, OCH EN SÖNDERROSTAD
OCH SÖNDERTRASAD VÄXEL ORSAKADE ALLTSÅ DENNA TÅGURSPÅRNING.
 
Med hänsyn till den uppenbara skadan och den uppenbara farligheten och den likale-
des uppenbara försummelsen kan man dra en viss slutsats
 
INOM DEN ORGANISATION, SOM SVARAR FÖR ATT SÄKERHETEN PÅ VÅRA
SPÅR SKA VARA SÅ STOR ATT TÅGEN INTE SPÅRAR UR I ONÖDAN TYCKS
MAN HA NÅGOT GEMENSAMT MED DE VÄXLAR SOM INTE FUNGERAR.
 
Bägge tycks ha "skruvar lösa".
 
Det fanns en tid då det fanns en yrkesstolthet inom de grupper som svarade för vår
infrastruktur, såsom post, tåg mm.
 
TÅG OCH POST SKULLE FRAM, OCH INGA LÖSA SKRUVAR FICK HINDA DET-
TA.
 
Den yrkesstoltheten tycks som bortblåst och mycket med denna.
 
Nu är det avreglering som gäller i stället för yrkesstolthet och fungerande väx-
lar.
 
Detta tåget har inte spårat ut av bara farten, det har spårat ur för att systemet har
spårat ur.
 
Vi ser nästan dagligen bevis för att avregleringen av infrastrukturen, här tåg,
'medfört olägenheter i olika former, som här också mycket kostsamma.
 
Vi vet nu också vad allt detta beror på.
 
DET HAR INTE GENOMFÖRTS NÅGRA KONSEKVENSANALYSER ÖVER VAD
AVREGLERINGEN SKULLE KOMMA ATT FÖRA MED SIG I FORM AV ATT AN-
SVARET FÖR MYCKET HAMNADE MELLAN OLIKA STOLAR.
 
Ingen kände ansvar och i den mån någon ändå kände ansvar fick åtgärder stå till-
baka för att lönsamhet och avkastningskrav fick ta över säkerhet mm.
 
Riksrevisionen var nyligen i en kritisk rapport mycket tydlig på den punkten.
 
Nu vet vi hur det gick med avregeringen, dagens urspårning är bara en urspår-
ning bland många.
 
Och inte har det blivit bättre av att starka offentliga finanser har fått ta över behovet
av att underhålla våra rälsar, så att tågen kan ta sig fram.
 
Bakom dagens olycka, och många andra liknande olyckor, finns det faktiskt
ett ansvar som borde gå att utkräva.
 
Ingen påstår att olika aktörer och operatörer medvetet underlåter nödvändigt under-
håll, för att tågen ska spåra ur.
 
Men man kan definitivt påstå att olika aktörer och operatörer medvetet håller
nere kostnaderna för att lönsamhet fått ta över styrningen och för att systemet
ger utrymme för detta.
 
OCH BAKOM UTFORMNINGEN AV DESSA SYSTEM FINNS FAKTISKT MÄNNI-
SKOR AV KÖTT OCH BLOD, SOMÄR ANSVARIGA FÖR HUR SYSTEMEN UT-
FORMATS,
 
Så visst borde det gå att utkräva ansvar.
 
Men det kommer inte att hända den här gången heller, resenärerna får stå för
hela ansvaret, den här gången också.
 
.
En lite för vanlig syn
AE
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0