JAN BJÖRKLUNDS SKOLA

Ordning och reda i skolan ger ökad kunskap
 
Ordning och reda i statens finanser ska det vara, annars går det riktigt illa, det vet
vi efter 7 år.
 
Vad vi också borde veta är att ordning och reda i skolan ger en bättre kunskaps-
utveckling, vilket också "PISA" visade.
 
Nu ska en "utländska expertgrupp" i OECD regi se över skolan, och det finns många
fördelar med detta, friska och fler ögon ser mer än få blinda.
 
Men måste vi verkligen gå över bron för att hämta vattnet,och innebär inte detta
en viss abdikation från ansvar hos oss själva ?
 
Grundaren av Internationella Skolan är intevjuad i SvD i dag och i denna intervju kan
man utläsa att man inte behöver gå över bron för att hämta vatten, eller kunskap för
den delen heller.
 
Det är väl känt att Internationella Skolan når goda resultat och det där råder ord-
ning och reda.
 
Grundaren Barbara Bergström ser här enkla och klara samband.
 
Forskning ger stöd för att oordning sprider sig, på samma sätt som ordning spri-
der sig, därför ska det vara ordning i skolan, så att ordningen sprider sig.
 
Ganska enkelt att förstå, men tydligen måste vi upplysas av OECD om detta. Barbara
Berström exemplifierar detta med:
 
OM DET ÄR SKRÄP PÅ GOLVET OCH GRAFFITI VÄGGARNA, DÅ KOMMER ELE-
VERNA FÖR SENT OCH BLIR OCKSÅ KUNSKAPSUTVECKLINGEN SÄMRE.
 
Också ganska lätt att förstå, vid närmare eftertanke, och inget man borde abdikera in-
för.
 
Grundaren hävdar därför att tydliga regler för ordning, disciplin och klädkoder är den
närmaste vägen till bättre kunskapsutveckling.
 
ALLTSÅ INGA FÖTTER PÅ BORDET, INGA SLAGSMÅL I SKOLSALEN, INGA
KEPSAR PÅ UNDER LEKTION OCH INGET "MESSANDE".
 
Också ganska så enkelt att förstå, vid närmare eftertanke.
 
Men Barbara Bergström räds inte att sticka ut hakan, och menar att en god disciplin
bygger på att det inte är eleverna som bestämmer.
 
SKOLAN ÄR INGEN DEMOKRATI DÄR MAN RÖSTAR FRAM BESLUT OCH RESUL-
TAT. VUXNA FÅR INTE ABDIKERA FRÅN SIN ROLL OCH REDUCERA SIG TILL
KOMPISAR.
 
Här svär hon rejält i kyrkan, men tydligen ger det bättre kunskapsresultat när man svär
i kyrkan, så varför ska vi inte få svära i kyrkan ?
 
Även detta är väldigt lätt att förstå, vid minsta eftertanke.
 
Hon menar också att man måste agera direkt, om något går fel, och är man inte tydlig
med vad som gäller, så går det "åt skogen".
 
Här tycks hon ju rejält vara ute på villovägar, eller ?
 
DET VET JU ALLA ATT SKOLANS VARUMÄRKE NUMERA ÄVENTYRAS OM MAN
AGERAR ÖVERHUVUDTAGET, OM NÅGOT GÅR FEL.
 
Eleverna kan ju bli färre, och klirret i kassan mindre.
 
Sedan ställer hon krav på alla rektorer.
 
DE SKA KUNNA NAMNET PÅ PERSONAL OCH ELEVER OCH HÄLSA PÅ ALLA
PÅ MORGONEN, DET SKAPAR TRYGGHET.
 
Man måste också ha starka värderingar, som står sig under lång tid, och som alla kän-
ner att man kan lita på.
 
Det är när man kommer så långt man inser att Barbara Bergström kommer från
en annan planet, inga regler ska väl få gälla så mycket som ett helt läsår, det
är i vart fall Jan Björklund en god förespråkare av.
 
Sedan har hon avskedat rektorer för att de gjort fel, och fel har då varit att inte ha stop-
pat exempelvis mobbning och klotter.
 
Här får nog också Barbara Bergström vara ute på svag is.
 
DET VET JU ALLA ATT ALLA REKTORER MÅSTE SÄGA ATT DET INTE FINNS
NÅGRA PROBLEM PÅ SKOLAN, NÄR DET FÖREKOMMER MOBBNING OCH
KLOTTER.
 
Varumärket får ju inte solkas ner.
 
Är detta, det Barbara Bergström så tydligt framför, verkligen så svårt att ta till sig
att våra ledande politiker måste abdikera från ansvaret att se till att även andra
skolor än Internationella Skolan fungerar väl ?
 
OECD KAN SÄKERT GE OSS EN HEL DEL, MEN TÄNKER VI EFTER, DET ALLRA
LILLA MINSTA, BÖR VI NOG OCKSÅ KUNNA KLARA UT EN HEL DEL ALLDELES
PÅ EGEN HAND.
 
 
Vill nog väl
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0