CIRKUS TRAFIKVERKET

Hur inkompetent får en generaldirektör vara
 
Efter dagens urspårning i Huddinge är det lätt att svara på den frågan.
 
EN GENERALDIREKTÖR, I VART FALL PÅ TRAFIKVERKET, FÅR VARA PRECIS
HUR INKOMPETENT SOM HELST.
 
Hårda ord, knappast, de bör i stället ses som en komplimang i detta läget.
 
Det är inte bara generaldirektören som tycks vara komplett oduglig, hela verket tycks
vara komplett odugligt.
 
För inte så länge sedan uppmärksammades att Trafikverket var komplett odugligt och
bakom detta avslöjande låg att det under 5 år spårat ur 23 tåg, på grund av fel man
känt till på Trafikverket.
 
23 URSPÅRNINGAR UNDER 5 ÅR DÄR ORSAKEN ÄR FEL PÅ RÄLSAR, DÄR MAN
UNDER EN TID KÄNT TILL FELET, MEN VALT ATT INTE GÖRA NÅGOT ÅT DET.
 
Detta avslöjande blev för mycket för vår infrastrukturminister, som kallade till sig odug-
lingen Gunnar Malm för ett samtal av det allvarligare slaget.
 
Detta möte resulterade i att Trafikverkets oduglige generaldirektör fick uppdraget
att se till att Trafikverket bättrade sig.
 
OCH DENNA "FÖRBÄTTRING" SKULLE VARA SKÖNJBAR REDAN VID ÅRSSKIF-
TET 2013 / 2014.
 
Hur gick det då efter det allvarliga samtalet och den förbättring som skulle ha kommit till
stånd 2013-12-31 ?
 
2014-01-07 SPÅRAR ETT TÅG UR I HUDDINGE PÅ GRUND AV FLERA FEL PÅ EN
VÄXEL, DÄR MAN UNDER LÅNGT TID VARIT MEDVETEN OM ATT FELEN FANNS
OCH ATT DE MÅSTE ÅTGÄRDAS.
 
Det är väl dokumenterat att det vid besiktningar upptäckts flera allvarliga fel på detta
växelområde, det är också väl dokumenterat att man insett att dessa fel måste rättas
till för att tågen inte skulle spåra ur.
 
Det är också väl dokumenterat att man satt tidsramar för att komma till rätta med
de fel, som skulle medföra att tågen spårade ur om man inte gjorde något.
 
ALLA DESSA TIDSRAMAR INNEBAR ATT ALLA DE FEL MAN FÅTT KÄNNEDOM
OM,  SOM SKULLE MEDFÖRA TÅGURSPÅRNINGAR OM INGET GJORDES, SKUL-
LE HA RÄTTATS TILL FÖRE DEN NU AKTUELLA URSPÅRNINGEN.
 
Och ändå lyckades den oduglige generaldirektören och hans odugliga verk inte skrida
till verket, och resultatet såg vi i morse.
 
EN NY STOR URSPÅRNING, FÖRANLEDD AV ETT FEL MAN KÄNT TILL OCH DÄR
MAN INSETT ATT FELET MÅSTE ÅTGÄRDAS.
 
Hade det inte rört sig om så enormt stora värden som går till spillo skulle man ju kunnat
ha skrattat åt eländet, när är det lätt att hålla sig för skratt.
 
Men man ställer frågan:
 
HUR KAN EN GENERALDIREKTÖR VARA SÅ KOMPLETT ODUGLIG, ATT HAN EF-
TER EN ALLVARLIG VARNING FRÅN ANSVARIG MINISTER INTE LYCKAS ORGA-
NISERA VERKSAMHETEN, SÅ ATT MAN LAGAR DE FEL MAN KÄNNER TILL OCH
HAR VETSKAP OM ATT DE MÅSTE LAGAS.
 
Annars spårar tågen ur.
 
Man trodde ju i sin enfald att ingen generaldirektör, ingen annan heller för den delen,
kunde vara så komplett oduglig.
 
NU VET MAN BÄTTRE.
 
Som om tågurspårningen i Huddinge inte skulle räcka är nu regiontrafiken kring Göteborg
i stora avseenden helt lamslagen.
 
Gissa tre gånger vad det beror på ? Det räcker kanske med en gissning.
 
I OLKSKROKEN (GÖTEBORG) HAR FEL UPPTÄCKTS PÅ ETT ANTAL VÄXLAR,
SOM GÖR ATT TÅGEN INTE KAN KÖRA PÅ SPÅREN UTAN ATT SPÅRA UR.
 
Detta har man också känt till en längre tid, men ingen har gjort något, här heller.
 
Nu uppstår frågan:
 
SKA GENERALDIREKTÖREN FÅ RESPASS REDAN IDAG ELLER FÖRST I MORGON ?
 
Infrastrukturministern då, som hade ett allvarligt samtal med Gunnar Malm och krävde att
han skulle bättra sig.
 
MEN SEDAN STRUNTADE I OM HAN BÄTTRADE SIG ELLER INTE.
 
Resulatet av infrastrukturministerns försummelse , ointresse och bristande ansvar vet vi
också idag.
 
ETT TÅG TILL SPÅRADE UR.
 
Det har gått rykten om vilka som kan vara aktuella för att efterträda Fredrik Reinfeldt, ett
namn som då dykt upp är just infrastrukturministern.
 
Skälet till att hon kommit på tal, tycks enligt interna källor ha varit att hon inte, som
alla andra tydligen, inte "gjort bort sig".
 
NU FÅR MAN NOG LETA EFTER NÅGON ANNAN SOM "INTE GJORT BORT SIG".
 
Trafikverket
AE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0