PRIVATISERA MERA

Dyrare och sämre
 
Privatiseringens fröjder blir allt mer uppenbart för var dag.
 
En större kartläggning av priset för att resa med tåg på olika sträckor i Europa visar
nu att vi har all anledning att fröjdas över hur långt privatiseringen gått.
 
Eftersom avregleringen av tågkommunikationerna gått längre än i något annat
land har vi ju också anledning att fröjdas mer än alla andra.
 
OCH NOG FÅR VI FRÖDJAS, KOSTNADERNA FÖR RESOR MED TÅG LIGGER
PÅ TOPP.
 
Liksom annat i Sverige ligger även dessa på topp, om vi får säga det själva förstås.
 
För 130 olika sträckor har man då undersökt kilometerkostnaden för att resa med tåg.
 
Sträckan Stockholm - Göteborg sätter då Sverige på kartan, igen.
 
DENNA STRÄCKA PLACERAR SIG PÅ TREDJE PLATS ÖVER DE DYRASTE
STRÄCKORNA BLAND DESSA 130.
 
Dyrast är bara sträckan London - Bryssel, inget att förvåna sig över, engelsmännen
lär ju vilja betala dyrt för att komma till Bryssel.
 
Näst dyrast är sträckan Malmö - Köpenhamn, inte heller något att förvånas över, den
har ju fortfarande en viss knytning till Sverige.
 
Kan det möjligen vara så att det finns ett visst samband med att vi gått längre
med privatiseringens fröjder än något annat land, och att vi placerar oss så
högt, när det gäller kilometerkostnaden.
 
Jämförelsen haltar ändå lite grann, man måste ju också se till nyttoeffekten och vad
man får till pengarna.
 
Genom alla förseningar får vi ju vistas längre än alla andra på tågen, och det kostar
ju.
 
Har vi tur kommer vi inte fram alls, och får vistas hur länge som helst på ett
urspårat tåg, och det kostar ju ännu mer.
 
Faktiskt en riktigt intressant studie.
 
SÅ GOTT SOM DYRAST OCH SÄMST.
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0