ATT RITA STORA FITTOR
Borås har misslyckats i sina ambitioner
Í dag kan man i Borås Tidning läsa om den misslyckade satsning Borås gjort
när det gäller tillströmningen av turister och andra gäster,
Vid bildandet av BoråsBorås TME AB år 2010 satte man ett visst mål, att
inom en viss tid fördubbla anströmning av turister/övriga gäster till Borås.
DETTA MÅL HAR MAN INTE KOMMIT I NÄRHETEN AV.
Denna typ av mål är inte alltid lätta att sätta, och man kan säkert leva med att orea-
listiska mål inte uppfylls.
Mer allvarligt tycks vara att ökningen av tillströmningen av turister/gäster va-
rit mindre i Borås än jämförbara städer.
Det finns bakomliggande konkreta orsaker till sådant, en sådan bakomliggande or-
sak skulle kunna vara att Borås har, jämfört med andra städer, sämre förutsättnin-
gar att klara konkurrensen.
Sådant kan man tvingas leva med och får acceptera.
Men det kan också finnas andra bakomliggande orsaker, det är inte helt ovanligt
att misslyckanden i olika former beror på att verksamhetens ledning inte har den'
kompetens, som erfordras för att man ska kunna hävda sig.
Att vid återkommande misslyckanden låta samma ledning klamra sig fast
förekommer bara i den politiskt styrda världen.
I DEN DELEN AV VÄRLDEN, DÄR MAN INTE LEVER AV ATT SÄTTA SPRÄTT
PÅ ANDRAS PENGAR, BYTER MAN UT LEDNINGAR, SOM INTE FYLLER MÅT-
TET.
Vissa tecken tyder på att ledningen inte riktigt förstått hur man ska hantera situatio-
nen, och således kan antas inte fylla måttet
Att förklara misslyckandet med att byggnationen av Kongresshuset fördröjts vittnar
knappast om något större strategiskt tänkande.
Valet av retorik och ordval återspeglar också ofta den bakomliggande kompetensen.
Det får nog anses bekräftat att återkommande brister i olika verksamheter ofta då får
kompenseras med värdeladdade ord, som är avsedda att imponera.
Antalet gånger man därför använder ett visst värdeladdat ord kan stå i direkt
motsatsförhållande till vad man i verkligheten lyckats åstadkomma.
LEDNINGEN FÖR BORÅSBORÅS TME AB BÖR DÄRFÖR KANSKE INTE I FÖR-
STA HAND BEDÖMAS UTIFRÅN HUR MÅNGA GÅNGER MAN ANÄVNDER OR-
DET "TURISTEKONOMISKA EFFEKTER".
Att man själv imponerar på sig själv genom att upprepa detta ord är ju alldeles up-
penbart, men drar det turister/övriga gäster.
Ett antal tecken på att ledningen inte alltid förstått varför en verksamhet går bra eller
dåligt är att falla för tillfälliga nycker.
EN SÅDAN TILLFÄLLIG NYCK, TROLIGEN EN DAGSLÄNDA I DET SVENSKA
KONSTLIVET, ÄR ATT TA HIT DEN SÅ KALLADE GENUSKONSTNÄREN
CAROLINA FALKHOLT I SAMBAND MED SÅ KALLADE STREET AKTIVITETER.
Hennes bidrag till konsten och artisteriet är alltså att rita "fittor" så stora som möjligt.
Hur detta artisteri uppfattas av den lokala befolkningen fick vi härom dagen ett tyd-
ligt bevis på i Umeå.
Där höll artisten Carolina Falkholt som bäst på att spreja en riktigt stor "fitta".
En äldre herre råkade passera förbi detta artisteri, uppgifterna gör gällande att det
var en både omdömesgill och ordentlig äldre herre.
Förutom dessa egenskaper kände han, till skillnad från många andra, ett visst
samhällsansvar, vilket bland annat yttrade sig i att han ställde sig kritisk till
olika former av vandalism.
När han sålunda passerade förbi det pågåendet artisteriet övermannades han av sitt
samhällsansvar.
MED ORDEN "JÄVLA VANDAL" INGREP HAN FÖR ATT FÖRSÖKA STOPPA
GENUSKONSTNÄRENS PÅGÅENDE AKTIVITET ATT SPREJA EN SÅ STOR
"FITTA" SOM MÖJLIGT.
Säkert är att detta inslag i streetaktiviterna kommer att dra ett antal likasinnade
till Borås, tillfälligt i samband med ritande av "fittor". Inte helt osannolikt är att de
kommer att invadera Stora Torget med banderoller om hur en riktig "fitta" ser ut.
Lika säkert är det nog att det avskräcker fler än det tilltalar.
OCH DE SOM AVSKRÄCKS HAR SÄKERT ETT BREDARE INTRESSE ÄN ATT
RITA SÅ "STORA FITTOR" SOM MÖJLIGT, VILKET TORDE INNEBÄRA ATT DE
INTE SÄTTER SIN FOT I "FITTSTADEN" BORÅS, VARE SIG I SAMBAND MED
FITTRITANDET ELLER SENARE.
Långsiktigt ansvar är det som gäller, säger då Bill
Långsiktigt var order, säger då Bull
AE
Kommentarer
Trackback