UBÅTAR, DYRARE OCH SÄMRE ?

Kan bli en både dyr och dålig affär
 
Tvisten mellan Försvarets Materielverk och Thyssen Krupp, rörande en tänkt ubåtsaffär,
tycks vara på väg mot en lösning.
 
SAAB köper de anläggningar, som gör det möjligt att bygga de ubåtar Sverige anser sig
behöva.
 
Det är ingen hemlighet att Thyssen Krupp ger upp inför det utsiktslösa att kämpa
mot Svenska Staten, för det är Svenska Staten, som står bakom SAAB i denna frå-
ga och medfört att SAAB kunnat agera som man gjort.
 
Den typen av "samarbete" mellan en stat och ett företag brukar normalt inte klassificeras
som fri handel mellan länder.
 
Att Thyssen Krupp nu "ger sig" behöver inte innebära att man i framtiden inte minns
hur Svenska Staten i samarbete med SAAB satte krokben för Thyssen Krupp.
 
DET ÄR INGEN VÅGAD GISSNING, ATT DET I FRAMTIDEN KAN KOSTA OSS MER ÄN
DET SMAKAR, TYSKLAND ÄR ÄNDÅ VÅRT NÄST STÖRSTA EXPORTLAND.
 
Men hur bra affär blir det när nu SAAB tycks gå in i detta inhemska industriprojekt ?
 
Thyssen Krupp är världens största tillverkare av konventionella ubåtar och har en
marknad på ungefär 700 miljarder om året inom detta segment.
 
MAN KAN BYGGA UBÅTAR OCH MAN BYGGER UBÅTAR.
 
Saab kan inte bygga ubåtar, bygger inte ubåtar, men ska kanske komma att bygga ubåtar,
vilket innebär att man måste bygga upp en viss kompetens, även om det mesta följer med
från Kockums.
 
SAAB:s tillverkning kommer att omfattat 2 nya ubåtar och troligen modifiering av en tredje,
en kostnad som uppskattas till ungefär 10 miljarder.
 
Det är ingen vågad gissning att en byggnation av SAAB ger ett betydligt större styc-
kepris, allt annat skulle förvåna.
 
Att bygga upp en kompetens kostar, och synergieffekter i form av stordrift ger helt säkert
Thyssen Kruppkostnadsfördelar.
 
Så helt säkert är att den nu aktuella affären ger betydligt dyrbarare ubåtar, och vem
blir det som får betala.
 
INTE BLIR DET SAAB, INTE HELLER THYSSEN KRUPP, DET BLIR SKATTEBETAL-
ARNA.
 
Det brukar bli så när Staten ger sig in i affärsprojekt, som blir dyrare än de borde vara.
 
Hur bra blir nu ubåtarna ? Frånsett det faktum att vi alltid gÖr allt bättre än alla andra,
tycks det finns en viktig skillnad, kopplad till ubåtarnas motorer.
 
Den svenska lösningen med stirlingmotorer är självklart bättre än alla andra lös-
ningar.
 
THYSSEN KRUPP TILLVERKAR MOTORER, SOM BYGGER PÅ BRÄNSLECELLER
OCH DESSA MEDGER EN LÄNGRE SAMMANTAGEN TID UNDER VATTNET,OCH
DET ANSES SOM DEN VIKTIGASTE FUNKTIONEN.
 
Att "våra" stirlingmotorer inte ger samma möjlighet, spelar mindre roll, det är vår sjävl-
bild som är viktigast.
 
Är man bäst så är man, då spelar det ingen roll hur länge man kan vara under vatt-
net.
 
Genom att ni kapa banden till Thyssen Krupp och bygga ubåtarna på den svenska tek-
niken, bäst i världen, tappar vi alltså möjligheten att få ubåtar til verkade, som är lika
bra som de ubåtar andra köper.
 
Svenska Staten tycks bygga sina förhoppningar. på att SAAB ska kunna exportera.
 
Att konkurrera med dyrare och sämre produkter är inte den lättaste saken i värl-
den, så risken är stor att det hela stannar vid fromma förhoppningar.
 
DÅ STÅR VI DÄR MED SÄMRE OCH DYRARE UBÅTAR, MED SKATTEBETALAR-
NA SOM OFFER.
 
Vem skulle då bli överraskad, troligen ingen.
 
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0