STATSMINISTERNS MORGONHÄLSNING

Morgonhälsning till Mitt Sovande Folk
 
Er ansvarsfulle och mentakt handikappade ansvarspredikant hälsar de flesta av Er väl-
komna till en ny dag.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet, än så länge, krona för krona 
 
Anders Borgs medverkan i Agenda i går vittnar om att jag inte behöver oroa mig för vem
som ska bli partiledare, när jag flyttar till Täby och tar ansvar.
 
Anders är på väg att blir en riktig stridshingst, under sina korta anföranden i Agenda lycka-
des han klämma in "räkna krona för krona" inte mindre än fem gånger.
 
Vinner vi inte valet efter detta, vet jag inte hur man ska bete sig för att vinna ett val.
 
Till min stora lycka lyckades han också klämma in skyddsvallar, visserligen utan något
samband till det övriga, men vad gör det, det viktiga är att väljarna får höra dessa vack-
ra ord.
 
Apropå valet skriver Dagens Industri idag en hel del om den kommande regeringsbild-
ningen, och man oroar sig för att både förhandlingarna efter valet och själva regerandet
blir stökigt.
 
DI tror också att vi fortfarande kan bilda regering, om vi bara får ett klart uttalat stöd från
sverigedemokraterna.
 
Hur mycket det än tar emot får jag därför nog lägga band på mitt hat och också låta sve-
rigedemokraterna omfattas av mitt välkomnande i mitt morgontal.
 
I övrigt hyser vi fortfarande gott hopp om att Folkpartiet ska ingå i ett borgerligt alternativ.
 
EU kommer i dagarna att skärpa sanktionerna mot Ukraina samtidigt som vi stöttat lan-
det med energileveranser och nödlån.
 
När det gäller energileveranser räknar EU med att gasleveranser ska kunna ske till Ukraina
redan under oktober, oktober i år är bäst tillägga för att understyrka snabbheten i våra in--
satser.
 
Vi räknar inte med att Putin hinner göra något innan dess.
 
Apropå Putin meddelar nu USA:s ambassadör, att vi inte under några omständigheter kan
räkna med stöd från NATO vid en rysk aggression.
 
Vi förklarade då för USA att detta är inget som oroar eller påverkar oss, vi kan tryggt luta
oss tillbaka och känna oss trygga med vår ensidiga solidaritetsdeklarationen.
 
Ambassadören sa då något om en kejsares nya kläder, men jag förstod aldrig vad han me-
nade, vi har ju ingen kejsare, inte ens en kung.
 
Aftonbladet skriver idag om ökade inkomstklyftor, som i sin tur skapat enorma förmögenhets-
klyftor. Aftonbladet har kommit fram till att den rikaste 1/5 delen äger 87 % av landets samla-
de tillgångar.
 
Detta ser vi som ett misslyckande, men vi ursäktas med att vi bara haft 7 år på oss. Får vi
bara förnyat förtroende räknar vi med att vi ska kunna nå vårt mål, att den rikaste 1/5 delen
ska äga 99 % av landets samlade tillgångar.
 
Att vi stannar vid 99 % förklaras lätt mec att något måste ju bli över till oss politiker.
 
Aftonbladet skriver också att den relativa fattigdomen ökat och att vi nu har högst relativ
fattigdom inom OECD, från 1995 har den växt från 3,7 % till 9,1 % 2010.
 
Att vi lyckats så väl under bara 7 år kom som en total överraskning.
 
Riksbanken och ett antal andra aktörer lägger nu förslag om att vi förutom statistik över in-
komstklyftorna ska upprätta statistik över förmögenhetsklyftorna.
 
Detta är något Alliansen motsätter sig, vi vill inte nå ut med vår politik, valutgången ser illa ut
som det redan är.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet, än så länge, krona för krona 
 
Och med detta önskar Er ansvarsfulle ansvarspredikant de flesta av Er en fortsatt trevlig
dag.
 
              
 
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0