NY PISA RAPPORT SKRÄMMER ÄNNU MER

Så var det då dags för en ny avhyvling
 
Förskräckelsen från förra PISA rapporten hinner knappt lägga sig, innan nästa
förskräckelse tar tag i oss.
 
Frågan är om inte dagens PISA rapport utgör en större förskräckelse än
förra rapporten.
 
Den förra rapporten från PISA mätte kinskapsutvecklingen, som då visade att
Sverige hade den sämsta utvecklingen inom hela OECD.
 
Man kunde ju då trösta sig med att denna dåliga kunskapsutveckling kunde
knytas till olika faktorer.
 
Visserligen fördes ett otal sådana fram, undervisningsmetoder, oro i klasserna,
dåliga lärare, dåliga lärarlöner och mycket annat, uppfattningarna var som sagt
delade.
 
Men gemensamt för de orsaker, man förde fram, var att det mesta pekar
på att det går att rätta till, även om det tar tid, om man vill.
 
Dagens rapport från PISA mäter något helt annat.
 
DEN MÄTER ELEVERNAS FÖRMÅGA ATT KONTROLLERA UPPGIFTER,
ATT REFLEKTERA OCH ATT ÄGNA SIG ÅT PROBLEMLÖSNING.
 
Här ligger vi under OECD snitt, sämst i Norden och på 20 plats, det vill säga
sämre än alla jämförbara länder.
 
Vad är det som förorsakar låg förmåga att reflektera och låg förmåga till
problemlösning ?
 
INTE ÄR DET LÅGA LÄRARLÖNER, KNAPPAST HELLER DÅLIGA LÄRARE,
FÖR DET ÄR ELEVERNAS FÖRMÅGA PISA MÄTER.
 
Det dåliga resultatet mäter något helt annat.
 
Det finns en annan undersökning, som mäter näraliggande faktorer, den visar att
den genomsnittliga IQ nivån i Sverige under senare år har fallit och fortsätter att
falla.
 
Vi ser här samma mönster, förmågan att lösa problem torde vara väl relate-
rad till begåvningen, mätt som IQ.
 
Det är nu det börjar bli riktigt illa varslande.
 
Om det är på det sättet att Svenska elever genomgår en regelrätt "fördumning",
då är vi minst sagt illa ute.
 
OCH DET ÄR INTE HELLER NÅGOT MAN RÄTTAR TILL I BRÅDRASKET.
 
Undervisningsmetoderna i skolan kan och bör ha ett visst samband med förmågan
att lösa problem, det är ett känt faktum att övning i problemlösning ger ökad förmåga
att lösa problem.
 
På samma sätt som minskad övning medför en "fördumning".
 
Att hämta hem alla problemlösningar på dator, surfplatta och mobiler kan vara prak-
tiskt, och det sker snabbt.
 
Men någon övning i problemlösning medför det inte.
 
Vi mäter vår konkurrenskraft på olika sätt, och här ingår penetration av olika tekniska
hjälpmedel bland befolkningen.
 
Om många 11 åringar har teknikst avancerade mobiler, är det jättebra, likaså
om man sänder många SMS av typen "Jag är här, var är Du?".
 
Tänk om det är så att vi förförts av den tekniska utvecklingen på det sättet att elever-
na genomgått en regelrätt fördumning.
 
I SÅ FALL ÄR VI BETYDLIGT MER ILLA UTE, ÄN VAD DEN FÖRRA PISA RAP-
PORTEN GAV OSS ANLEDNING ATT TRO.
 
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0