NÅLPENGAR TILL FÖRSVARET

Av försvaret bidde det inte ens en tumme
 
Det är egentligen ganska så väl kartlagt hur det svenska försvaret inte fungerar och
hur och i vilken utsträckning det brister.
 
En av de djupaste och mest noggranna analyserna har gjorts av Riksrevisionen.
 
Där är man tydlig och konkret i sin slutsats.
 
FÖRSVARET FÖRMÅR INTE LEVA UPP TILL DE MÅL RIKSDAG OCH REGERING
SATT FÖR FÖRSVARETS VERKSAMHET.
 
FÖR ATT KUNNA LEVA UPP TILL DESSA MÅL ERFORDRAS UNDER EN TIOÅRS-
PERIOD EN SUMMA PÅ 30 -50 MILJARDER FÖR ATT TÄCKA DE HÅL SOM FINNS
OCH FÖR ATT KUNNA LÖSA DE UPPGIFTER FÖRSVARET ÅLAGTS.
 
Ungefär 4 miljarder om året.
 
Detta var innan hugskotten från Regeringen om att anskaffa ytterligare 10 JAS Gripen,
förstärka ubåtsvapnet och att anskaffa luftvärn. Med dessa tillkommande satsningar ö-
kar "hålet" med minst 20 miljarder, medel som ska tas ut försvarets budget, inget annat
är sagt.
 
Av detta följer att Försvaret under den närmaste 10 årsperioden behöver minst 6
miljarder om året i ökade anslag, fast penningvärde, för att kunna leva upp till de
mål Regering och Riksdag fastslagit.
 
Dessa mål är också så satta, att vi förmodligen inte heller avskräcker någon annan än oss
själva.
 
Nu har det satsas pengar på Försvaret och nu slås en lans från Regeringen att sat-
sa "ännu mer".
 
ENLIGT HELT FÄRSKA UPPGIFTET ÄR NU REGERINGENS MÅLSÄTTNING ATT UN-
DER EN 10 ÅRS PERIOD I ETT STEGUTFÖRANDE SATSA MER, SÅ ATT ANSLAGET
EFTER 10 ÅR ÄR 5,5 MILJARDER STÖRRE ÄN NU.
 
Sker denna stegvisa höjning enligt "en rät linje" blir det sammanlagt drygt 25 miljarder,
dvs ungefär 2,5 miljarder om året.
'
Dessa 2,5 miljarder ska då ställas mot det behov på 6 miljarder, som ligger till grund
för att man i bästa fall ska kunna återta en försvarseffekt, som rimmar med satta mål.
 
Som en liten kuriosa kan också nämnas att Riksrevisionens rapport också säger att målen
är så satta att ingen begriper vad de innebär.
 
DÅ KANSKE DET INTE HELLER SPELAR NÅGON ROLL OM 6 MILJARDER OM ÅRET
BLIR 2,5 MILJARDER OM ÅRET.
 
När det hela är klart är också tidshorisonten sådan att vi då kan se på det ökade hotet från
Ryssland på samma sätt som vi såg på hotet från Hitler.
 
FÖR LITE OCH FÖR SENT.
 
Men ansvarsfullt och kraftfullt är det likafullt, fråga bara den ansvarsfulla och kraftfulla Alli-
ansregeringen.
 
Av försvarsförmågen bidde det inte en tumme, nu heller.
 
Finansieringen, krona för krona som vanligt, ska tydligen ske bland annat genom höjda för-
seningsavgifter i skattesystemet.
 
Dessa är redan höga och visar en mycket hög obalans i synen på Staten och dess
medborgare.
 
STATEN KAN DRA PÅ ETT ÄRENDE HUR LÄNGE SOM HELST, UTAN ANDRA EF-
FEKTER ÄN ATT DEN DRABBADE MEDBORGAREN KAN AVLIDA UNDER TIDEN, ME-
DAN MEDBORGAREN FÅR EN  FÖRSENINGAVGIFT FÖR DEN ALLRA MINSTA FÖR-
DRÖJNING.
 
Att lämna in exempelvis en skattedeklaration en dag för sent kostar i avgift 500:- även om
man kan visa att posten ínte nått fram nästkommande dag, som postens uppgift är.
 
NU SKA ALLTSÅ DENNA REDAN HÖGA AVGIFT HÖJAS ÄNNU MER.
 
I stället borde lagstiftningen ses över så att Staten och myndigheter ålades att besvara
och handlägga ett ärende inom viss angiven tid, med det tillägget att medborgaren fick
ett motsvarande skadestånd om tiden inte innehölls.
 
Först då skulle det föreligga en balans och rättvisa i relationen Staten och medbor-
garen.
 
Att höja denna avgift vittnar om den syn Staten har inte på sina medborgare, utan på si-
na underståtar.
 
Undersåtar med stort UNDERSÅTAR.
 
 
Nålpengar till Försvaret, åsnan hålls vid liv
AE
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0