KUNSKAPSUTVECKLINGEN FÖR OSS MOT EN KATASTROF

Det sluttande planet tar aldrig slut.
 
Det kunskapssamhälle vi talar om så ofta tycks försvinna alltmer i ett dunkelt skim-
mer,
 
Kunskapsutvecklingen tycks befinna sig på ett sluttande plan, som aldrig upp-
hör slutta och där lutningen blir allt brantare.
 
Sämst kunskapsutveckling inom OECD, en problemlösningsförmåga (kognitiv förmåga)
som ligger långt under snittet, lärare som inte kan stava och läsa.
 
Högskoleelever, som är sÅ dåligt utbildade att de inte kan ta emot information och del-
ges kunskaper, i stället får undervisningen begränsas till att försöka lära dem busstidta-
bellen, så att de kan ta sig till Högskolan.
 
HÖGSKOLEELEVER LÄRA SIG BUSSTIDTABELLEN FÖR ATT TA SIG TILL SKO-
LAN.
 
En genomsnittlig IQ i landet under det som anses vara snittet, och som också utgör ett
sluttande plan.
 
DETTA ÄR DET SVENSKA KUNSKAPSSAMHÄLLET, SOM SKA GÖRA DET MÖJ-
LIGT FÖR OSS ATT KONKURRERA MED TIGRAR I ASIEN OCH AFRIKA.
 
Visst finns det många som både håller måttet och är på framkant, men det räcker inte,
Sverige som nation måste hålla måttet och hålla sig på framkant.
 
Nu kommer nästa kalldusch på det sluttande planet.
 
20 % AV BLIVANDE CIVILINGENGÖRER PÅ VÅRA TEKNIKSA HÖGSKOLOR KLA-
RAR INTE MATTEPROV, SOM MOTSVARAR GRUNDSKOLANS KRAV.
 
I JÄMFÖRELSE MED 1998 ÄR KUNSKAPERNA I MATTE KLART SÄMRE OCH ALAR-
MERANDE DÅLIGA.
 
Blivande civilingenjörer som inte kan räkna, gör nu sällskap med lärare, som vare
sig kan stava eller räkna.
 
Rapporten om kunskaperna i matte följer ganska väl de larmrapporter från Chalmers och
Tekniska Högskolan, som kommit med jämna mellanrum.
 
EKONOMISK STYRNING MOT EN ÖKAD GENOMSTRÖMNING GER UPPHOV TILL
ALLT LÄGRE KRAV INOM DE FLESTA OMRÅDEN, INTE BARA MATTE.
 
Det finns uppgifter, som pekar i den riktningen att kunskapskraven på vissa linjer under
ett begränsat antal år sjunkit med 50 - 75 %, för att genomströmningen ska ge ekonomisk
vinning.
 
DET GÅR INTE LÄNGRE ATT SKYLLA DÅLIGA KUNSKAPER PÅ DÅLIGA LÄRARE
OCH ORO I KLASSERNA.
 
Dels är skolan en spegelbild av samhället, dels talar vi om systemfel i vid bemärk-
else.
 
Många lärare är uppgivna och ser inga möjligheter att ställa vare sig kunskapskrav eller
andra krav på eleverna.
 
Passar inte läraren, så drar valfriheten vidare till en annan skola, där man får spela
flipper under lektionerna.
 
MÅNGA LÄRARE UPPGER SIG KÄNNA SIG SOM BETJÄNTER TILL ELEVERNA,
SOM MÅSTE PASSASUPP,SÅ ATT SKOLPENGEN INTE FÖRSVINNER NÅGON AN-
NANSTANS.
 
Allt pekar nu på att vi har ett systemfel i skolan, delvis beroende på samhället i stort,
dels på att systemen, främst valfriheten, inte ens teoretiskt ges möjlighet att leda till
en bättre kunskapsutveckling.
 
Liksom på många andra områden ska vi skilja ut oss från andra, ingen annat land
i världen har drivit valfriheten, finansierad med offentliga medel, så långt som Sve-
rige.
 
BORDE INTE DETTA FAKTUM I KOMBINATION MED DET FAKTUM ATT VI HAR
SÄMST KUNSKAPSUTVECKLING INOM OECD EN GÅNG FÖR ALLA KUNNA FÅ
OSS ATT BESINNA OSS.
AE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0