SURFPLATTOR GÖR OSS DUMMARE
Uppkopplad blir urkopplad
De kommer ständigt nya rapporter om forskning mer mera, som pekar i den riktningen
att vi ska vara försiktiga med att göra oss till alltför intim vän med våra mobiler och läs-
plattor mm.
Bara häromdagen fick nu höra förskolepersonal i Stockholm uttala oro för att föräld-
rarna bryr sig mer om mobilen än "ungen".
Många rapporter har också entydigt visad att en ständig uppkoppling verkar fördum-
mande på det sättet att hjärnan aldrig får den vila hjärnan så väl behöver.
Nu kommer från USA nya forskningsresultat, som pekar i samma riktning.
Ständig eller frekvent uppkoppling påverkar, som man säger hjärnans funk-
tioner, på det sättet att förmågan till inlärning blir mindre.
MAN SÄGER DET INTE RENT UT, MEN MELLAN RADERNA I RAPPORTEN ÄR
DET LÄTT ATT UTLÄSA.
STÄNDIG ELLER HÖGFREKVENT UPPKOPPLING MEDFÖR FÖRDUMNING.
Särskilt stor uppges fördumningen bli, om man växlar mellan olika media
med korta mellanrum, hjärnan blir då så störd, att "hjärnans funktioner" för-
sämras drastiskt.
Detta att hjärnans funktioner förändras, i klartext en ren fördumning, blir mer fram-
trädande ju längre ner i åldrarna man går, det vill säga under den tid hjärnan är un-
der utveckling-.
UPPKOPPLAD BLIR ALLTSÅ URKOPPLAD.
Man får väl anta att ansvariga inom världens mest pedagogiska skola beaktat
detta, när man anskaffar läsplattor med mera i allt större utsträckning allt längre
ner i åldrarna.
Således kanske inte det mest begåvade sättet att möta en allt sämre kunskaps-
utveckling.
KAN DET MÖJLIGEN HA VARIT PÅ DET VISAT ATT ANSVARIGA FÖR DENNA
ALLT STÖRRE ANSKAFFNING SJÄLVA TILLBRINGAT ALLTFÖR STOR TID MED
ATT VARA ALLTFÖR UPPKOPPLADE OCH DÅ SJÄLVA NU ÄR URKOPPLADE.
Ett ekorrhjul, som i så fall känns direkt alarmerande.
Nu kommer för all del den här rapporten från USA, så man får väl vara lite försiktig
med att dra alltför långtgående slutsatser.
DET VET JU "ALLA" ATT SVERIGE LEDER DENNA FORSKING, OCKSÅ.
AE
Kommentarer
Trackback