ENTREPRENÖRER INOM RESEBRANSCHEN
Tystnad råder, endast tysken är vaken
Vår flyktinpolitik och integrationspolitik framstår för var dag i allt märkligare dager, och
ju märkligare den blir desto mindre får man prata om den.
I Tyskland får man prata om sin integrationspolitik.
DÄR FÅR ÄVEN LITE UDDA SYNPUNKTER KOMMA TILL TALS, SÅ UDDA ATT DE
ALDRIG, ALDRIG NÅGONSIN, SKULLE TILLÅTAS PRESENTERAS I SVERIGE.
En somalisk affärsman, verksam inom resebranschen, får komma till tals i tysk TV, där
han ges utrymme att beskriva sin affärsverksamhet.
Tyskarna får då veta, det svenskarna inte ska få veta, hur en somalisk affärsman, verk-
samt inom resebranschen, arbetar hårt för sitt uppehälle.
Han beskriver då sin affärsverksamhet enligt följande:
"NÄR MAN KOMMER TILL EUROPA SKA MAN FÖR ASYLMYNDIGHETEN ANGE ATT
MAN VILL TA HIT FRU, MOR OCH BARN, ÄVEN OM NÅGRA SÅDANA INTE EXISTE-
RAR. SEDAN RINGER MAN TILL MIG OCH BERÄTTAR ATT MAN HAR EN ÅTERFÖR-
ENINGSMÖJLIGHET ATT SÄLJA. DEN MÖJLIGHETEN FÖRMEDLAR JAG SEDAN
VIDARE".
En fiffig och lönsam affärside, ett riktigt gott exempel på entreprenörskap.
Fast de som gör detta möjligt är nog inte lika fiffiga, om man väljer att uttrycka sig
diplomatiskt.
Ungefär liknande reseinstruktioner har ju sedan många år presenterats på hemsidor i o-
lika arabländer. En sådan resebroschyr har till och med under många år administrerats
från Upsala.
Men om sådant får man ju inte heller tala, inte i Sverige.
Kommentarer
Trackback