UTLANDETS SYN PÅ FRISKOLEREFORMEN
Även den gick överstyr
Som mycket annat ogenomtänkt, som privatiserats och avknoppats av galningar
inom Alliansen,
Vårt friskolesystem har inte satts in i sitt rätta sammanhang, vi har miss-
letts av extrema fundamentalister, som velat privatisera till varje pris.
KOSTA VAD DET KOSTA VILL DET FÅR BLI HUR DÅLIGT SOM HELST,
MEN PRIVATISERAS SKA DET.
Detta är agendan, och det har vi inte insett, men utomlands har man insett detta.
Man pekar nu med allt större förvåning på den kunskapsutveckling, som
skett och sker i landet.
Man uttrycker förvåning att Sverige marknadsanpassat sitt skolsystem längre
och mer än något annat land i hela världen.
Utomlands, men inte i Sverige, ser man ett samband mellan detta och kunskaps-
utvecklingen.
Man uttrycker utomlands, men inte i Sverige, att den extrema marknadsanpass-
ningen gett nackdelar, som kan knytas till reformen.
Eller som Jan Björklund beskriver reformen, vi hade inte "en aning" om hur
det skulle bli.
Och utomlands, men inte i Sverige, konstaterar man nu att det blev:
Det blev dyrare och mindre kostnadseffektivt, allt för stort fokus att slussa
vinster till annat än verksamhet.
Kunskapsutvecklingen blev sämre, inte bättre.
Segragationen ökade, inte minskade.
Allt som skulle bli bra, blev alltså dåligt. De som insåg detta i tid, begrep då ingen-
ting.
DE SOM SENT BEGREP LITE, SÄGER NU ATT DE INTE "HADE EN ANING OM
HUR DET SKULLE BLI".
Påminner nästan lite om EU, man gör ont värre för att man inte begriper bättre.
Men det är ju onekligen märkligt att man utomlands begriper det vi inte begriper
och ser de svårigheter och nackdelar vi inte ser.
MEN ÄR MAN VÄRLDSBÄST I ALLT KANSKE MAN INTE SKA KRÄVA ATT MAN
SE TILL HUR ANDRA UPPFATTAR DET MAN GÖR OCH SÄGER.
Och världsbäst är vi ju, även när det gäller den allt sämre kunskapsutvecklingen.
MEN DET ÄR JU Å ANDRA SIDAN ETT MÄRKLIGT SÄTT ATT VARA VÄRLDSBÄST
PÅ.
Jag minskar segregationen i skolan, genom att
öka segregationen i skolan, för jag begriper inte
bättre
AE
Kommentarer
Trackback