ALLIANSENS FRAMTIDSBYGGE

Och vilket bygge det blir
 
När friskolereformen infördes visste man inte hur det skulle gå.
 
I den moderata ansvarsfullhetens namn genomförde man ett av världens
största systemskiften utan att veta hur det skulle komma att gå.
 
MAN VALDE I DEN MODERATA ANSVARSFULLHETENS NAMN ATT GE-
NOMFÖRA DETTA GIGANTISKA EXPERIMENT UNDER EXTREMT MARKNADS-
ANPASSADE VILLKOR, SOM INTE FUNNIT SIN LIKE I NÅGOT ANNAT LAND.
 
När reformen infördes visste man inte hur det skulle komma att gå, det vet man nu.
 
Jan Björklund har insett hur det gått och menar att ingen blev som det var
tänkt:
 
"VI HADE INTE EN ANING OM ATT DET SKULLE KUNNA BLI SÅ HÄR".
 
Nu vet vi att det blev så här.
 
Och så här är ytterst alarmerande. Så här innebär ett antal förändringrar, som inne-
bär ett antal ytterst farliga "så här" för det framtida alliansbygget.
 
Det vi nu vet är alltså följande:
 
Medelklassen, den man vanligtsvis hävdar bär upp samhället, väljer bort de
skolor där de inte vill att barnen ska gå. Kvar i dessa skolor lämnar man barn
till föräldrar, som inte heller vill att barnen ska gå där, men inte har samma
resursutrymme att utnyttja valfriheten.
 
Om föräldrar inom medelklassen märker att andra än de önskade barnen väljer att
följa deras val flyr de vidare till en annan skola.
 
Det har nu visat sig att denna valfrihet leder till en kraftigt ökad segregation vad
gäller kunskapsutvecklingen.
 
Svenska forskare får ju inte forska inom detta område, och skulle de ändå våga forska
inom detta område, får de inte offentligagöra vad de kommit fram till.
 
INGET FÅR RUBBA VÅR TILLTRO TILL ALLIANSENS BYGGE FÖR FRAMTIDEN.
 
Men i USA får forskare forska om effekterna av vår friskolereform, och inte bara det,
man får till och med offentliggöra det man kommer fram till.
 
OCH MAN KOMMER FRAM TILL MYCKET.
 
En bärande linje man kommer fram till är att valfriheten kraftigt ökar segregationen,
och man är tillräcklig fräck för att hävda att den gör det även om Fredrik Reinfeldt och
Jan Björklund inte känner sig bekväma med detta.
 
Men det forskarna i USA kommer fram till, kanske också forskare i Sverige om de
fick forska fritt, är inte bara att segregationen ökar.
 
MAN KOMMER FRAN TILL ATT DENNA ÖKADE SEGREGATION LEDER TILL ATT
SAMHÄLLET I VIDARE MENING BRYTS ISÄR OCH ATT DETTA SÅ SMÅNINGOM
LEDER TILL MOTSÄTTNINGAR, SOM INTE GÅR ATT HANTERA.
 
Denna utveckling kallas i Sverige för att ansvarsfullt bygga för framtiden.
 
Man ser också konturerna av detta framtida bygge, som nu visar sig efter rapport efter
rapport från vår universitetsmiljö.
 
I den senaste miljön beskrivs studenterna vid universiteten, av lärarna själva,
som 13 åringar, som inte har intellektuell kapacitet att följa anvisningar.
 
De kan inte heller formulera en mening, vet inte hur den ska börja eller sluta, kan inte
återge ett citat och en mängd andra brister.
 
Detta gäller elever som gått ut skolor med höga betyg, som blivit höga, inte för att
de har kunskaper, utan för att deras skolor ska få så många skolpengar som möj-
ligt.
 
SÅ KOMMER DE DÅ TILL UNIVERSITETEN MER ELLER MINDRE NAKNA, HELT UR
STÅND ATT TILLGODOGÖRA SIG DEN UTBILDNING UNIVERSITETEN SKA TILLHAN-
DAHÅLLA.
 
Universiteten ser också problem med att elverna ser sig som marknadsanpassade kunder,
inte som elever, och detta medför att universitetet ska leverera och prestera, inte de själva.
 
Den intellektuella kapacitetsbristen har nu blivit så påtaglig på vissa håll, allt fortfarande
enligt ett antal universitetslärare, att lärarna måste ägna tid åt att vägleda eleverna hur de
ska läsa busstabeller.
 
FÅR DE INTE DENNA HJÄLP KLARAR DE INTE AV ATT TA BUSSEN TILL OCH IFRÅN
UNIVERSITETET.
 
Detta kallar den ansvarsfulla Alliansregeringen att bygga för framtiden.
 
Man kallar det också ett led i byggandet av en världsledande kunskapsnation.
 
Vilket bygge frestas man säga.
 
Tyvärr tycks förfallet i dessa avseenden har gått så långt att inte ens ett skifte vid makten
kan förändra något.
 
ETT SAMHÄLLE  SOM GÅTT ISÄR HAR GÅTT ISÄR.
 
 
Vi som blev kvar
AE
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0