UPPANDLING I MAFFIASTADEN BORÅS
Att köra i diket eller inte
Borås Lokaltrafik (BL) är ett kommunägt bolag, som under många år trafikerat stadens
gator.
Till synes å att de flesta blivit nöjda.
Men i det moderatastyrda landet Sverige saknar det betydelse om medborgare är nöjda,
vare sig de åker kollektivt eller nyttjar sjukvård.
Det som räknas är att fundamentalistiska extremister inom moderaterna är nöjda.
OCH DESSA EXTREMISTISKISKA FUNDAMENTALSITER BLIR BARA NÖJGA OM
ALLT PRIVATISERAS, AVKNOPPAS, KONKURRENSSÄTTS OCH GÖRS SÅ OTILL-
GÄNGLIGT SOM MÖJLIGT.
INGET SKA FÖRSTÅ Att MAN BLIR FÖRD BAKOM LJUSET.
Denna fundamentalism är av så övergripande intresse att det inte betyder något om allt
blir dyrare och allt blir sämre.
MODERATERNAS MARKNADSMODELLER KRÄVER ATT ALLT SKA PRIVATISERAS,
AVKNOPPAS OCH KOMKURRENSSÄTTAS.
Det intressanta i detta sammanhang är att dessa extrema fundamentalister har inte hittat sina
förebilder får verkligheten eller andra länder.
MAN HAR HITTAT SINA FÖREBILDER I IDEOLOGIN OCH FRÅN OLIKA TANKESMEDJOR,
INGEN I DENNA KRETS HAR SJÄLV DEN RINGASTE ERFARENHET AV HUR FÖRETAGS-
SAMHET FUNGERAR.
Andra än dessa fundamentalistiska extremister ser varningsflagg på många av dessa områden,
inget annat lan di världen har drivit privatiseringen, avknoppningen eller konkurrensutsättningen
så långt.
MEN DE HAR KANSKE INTE HAFT TUREN ATT HÄMTA ALLA SINA ERFARENHETER
FRÅN MUF OCH TIMBRO.
Nu ska nöjda resenärer i Borås inte längre kunna vara nöjda resenärer i Borås, nu ska man
konkurrensutsättas.
Bl ska inte få köra sin biogasbussar längre, Timbro och MUF har sagt något annat.
Nu ska nöjda resenärer konkurrensutsättas och ges tillfälle att åka med bussar som tillhör
riskkapitalbolag.
Vägen dit har varit minst sagt tveksam.
Utan att ha tillgång till alla uppgifter skymtar en viss linje fram.
BL i Borås äger sina biogasbussar. Nu ska kollektivtrafiken konkurrensutsättas och BL ska
inte med sina biogasbussar kunna utgå ifrån att göra resenärerna nöjda.
Någon gång på resans gång har "någon" tagit på sig ansvaret att skriva en klausul med Väst-
trafik, som ger BL rätten att sälja sina bussar till ett förutbestämt pris, om man påfordrar detta.
Priset på detta är satt till 64 milj, motsvarande det aktuella marknadsvärdet, anpassat till bok-
fört värde.
Denna klausul är att jämföra med en så kallad option, som kan ha två ben:
Dels en rättighet att sälja till ett förutbestämt pris.
Dels en skyldighet att sälja till förutbestämt pris
Tillgängliga uppgifter gör gällande att den aktuella kalusulen bara har ett ben, i det här fallet att
ha rätten att sälja till ett förutbestämt pris.
BL starkaste kort i den aktuella upphandlingen var att på förhand ha tillgång till de biogasbussar
som upphandlingen krävde att man skulle operera.
Hade BL kunnat utnyttja denna konkurrensfördel hade man haft ett gott utgångsläge.
Nu avsa man sig den konkurrensfördelen någon gång på resan genom att utlösa klausulen om
att få sälja sina bussar, om någon annan vann upphandlingen.
BL gav sig själv då ett sämre utgångsläge.
Västtrafik utformade upphandlingen på det viset att offertgivare kunde påräkna att köpa BL
bussar till ett visst angivet pris, mycket lägre än anskaffningsvärdet för nya biogasbussar.
Den vinnande offertigivaren kunde på det sättet lägga en lägre offert än vad man skulle ha
tvingats till om man som förutsättning haft att skaffa nya bussar på annat sätt.
Offertbuden låg nu på samma sätt, det är oerhört svårt att komma fram till en annan slutsats
än att BL skulle vunnit upphandlingen om bussarnas tillhörighet hanteras på ett annat sätt.
Man kan alltså inte frigöra sig från misstanken att det under resans gång begåtts fel, som
medfört att BL hamnat i ett sämre utgångsläge i offertgivningen, än vad som borde skett.
En invändning kan möjligen vara att Bl vill förskansa sig om att bli av med bussarna
om man förlorar upphandlingen.
Hur man hanterar denna fråga beror på var man hör hemma, i den politiska sfären eller i
affärslivet.
I DEN POLITISKA SFÄREN RÖR SIG ALLT OM MAKT, OCH DET FÅR KOSTA ANDRA
VAD DET KOSTA VILL.
I AFFÄRSLIVER RÖR DET SIG OM ATT GÖRA GODA AFFÄRER.
Det vinnande bolaget må ha känt en viss osäkerget om man inte kunnat förfoga över bus-
sarna på det sätt upphandlingen styrt. Man hade då fått anpassa sitt bud till ett lägre pris.
När väl upphandlingen var på plats och BL, mot all förmoden förlorat med ett korrekt upplägg,
hade vinnaren ändå accepterat att köpa BL bussar i detta läge, då det med all sannolikhet
vare gynnsamt.
Det är inte känt att ägaren / styrelsen till BL gjort denna kalkyl innan man bestämt sig för att
utnyttja klausulen, rätten att sälja bussarna.
Upphandlingens resultat ger upphov till tre mycket relevanta frågor:
1) Den klausul, som BL åberopar när man säljer bussarna, innebär den också en skyldighet
att sälja bussarna ???????????????????????????????????????????????????????????
2) Om inte vem har på resans gång fattat beslutet om att sälja BL bussar med den konsekvensen
att BL läge inför upphandlingen försämras ???????????????????????????????????????????
3) Vem har bemyndigat Västtrafik att utforma upphandlingen så att offertgivare ges rätten att
köpa BL bussar till ett förutbestämt pris ??????????????????????????????????????????
Tidigare nöjda resenärer i Borås med BL biogasbussar har faktiskt rätt att få svar på dessa
frågor.
Dikeskörning i Bl genom försummelse, eller kanske något annat värre ??
Kommentarer
Trackback