MODERAT MEGAFON TUTAR I LUREN IGEN

Megafonen, som inte kan tänka en självständig tanke, tutar igen
 
Moderaten Jan Ericsson brukar återge partihökvarterats mantra i Borås Tidning,
så också i dag.
 
Moderaten i fråga går under benämningen megafonen från partihögkvarteret, som
inte kan tänka en tanke själv, och inslaget i BT vittnar inte om något annat.
 
Megafonen brukar ofta räkna fel, och brukar då stolt påpeka at han jobbat på
bank, med hänsyn till felräkningarna får man anta att det gäller Ebberöds bank.
 
När det gäller dagens inlägg i BT rör det en skola i världsklass, och den kan ju enligt
partihögkvarteret bara skapas av moderater, enligt megafonen.
 
Mycket av inlägget kretsar kring antalet elever i varje klass och antalet lärare per
elev.
 
Det är här tankarna leder till Ebberöds bank, när megafonen menar att man måste
ha fler lärare och fler klassrum för att få mindre klasser.
 
Har man erfarenhet från en riktig bank och kan räkna, kan man faktiskt räkna på ett
annat sätt också.
 
FÄRRE ELEVER LEDER TILL MER LÄRARE PER ELEV OCH MINDRE BEHOV AV
KLASSRUM.
 
Men på Ebberöds bank blev ju 1 + 1 minst 3 och det gick där också som det gick.
 
Om man minskar antalet elever och inriktar minskningen på de elever som är
analfabeter och har en IQ, som medför svårigheter i undervisningen, kanske
skolan skulle kunna bli riktigt bra.
 
SAMTIDIGT FINNS DET ANLEDNING TRO ATT MAN SKULLE KUNNA FÅ BORT
MÅNGA SKOLBRÄNDER MED EN SÅDAN MINSKNING.
 
Vilket bör ge fler klassrum utan att man behöver bygga nya.
 
Megafonen lutar sina beräkningar delvis på erfarenheter från Finland. Det finns många
anledningar till att Finland har bra kunskapsutveckling och Sverige dålig.
 
I vanlig ordning glömde megafonen en anledning.
 
I FINLAND EFTERSTRÖVAR MAN ETT STABILT OCH HOMOGENT SAMHÄLLE,
SOM FÅR TILL FÖLJD ATT ANTALET KLASSRUM INTE BLIR FÄRRE FÖR ATT
SKOLORNA BRÄNNS NER.
 
Men så får megafonen ju inte säga för ansvarspredikanten, här är det en kulturell
framgång när våra skolor bränns ner, och klassrummen blir färre.
Men man säger ju jag är snäll, då gör det väl
inget att man inget begriper
AE

Kommentarer
Postat av: Jan Ericson

Det är tur att denne bloggare inte sköter skolan i Sverige. Sådan total okunskap om området är förbluffande, särskilt när vederbörande hånar mig för att jag inte kan räkna.

Man kan alltså bara "ta bort" ett antal lågpresterande elever så blir allt bra? Men man behöver tydligen inga nya klassrum eller några lärare för att ta hand om dessa lågpresterande elever? Hur ska de då lära sig något? Detta var det mest pinsamma lågvattenmärke i den politiska debatten jag upplevt på länge. Puckat för att använda ett mer modernt begrepp.

Svar: Hej, begriper man inget begriper man inget, och Du tycks vara ett bra exempelpå detta. Som privatperson har jag en viss rätt att ta ut "svängarna" men det är
onekligen något överraskande att en riksdagsman väljer begreppet "puckat"
om medboragre, som tänker lite annorlunda än man själv.
Om Du hade den intellektuella nivå Du borde ha hade Du kunnat läsa vad som
stod att läsa. Det är faktiskt ganska lätt att läsa.
Tar man inte hit analfabeter, och belastar utbildningssystemet med dessa be-
höver man ju inte bekymra sog om var de ska ta vägen.

Svårare än så är det inte för oss "puckade"
Jag uppskattar Dina reaktioner.

Med vänlig hälsning
Axel Eriksson
Axel Eriksson

2013-03-01 @ 14:14:26
Postat av: Jan Ericson

Är man oförskämd i sina påhopp får man acceptera detsamma tillbaka. Det finns inget som säger att man ska behöva ta emit en massa förolämpningar bara för att man är politiker, jag accepterar i te det.

Och du verkar ha missat att det finns en stor mängd svenskfödda barn med problem i skolan, uppenbarligen tycker du man ska kasta ut dessa ur landet också. En sådan förnedrande människosyn betackar jag mig för.

Svar: Hej, igenJag kan inte erinra mig att jag beskyllt någon för att vara oförskämd ?? Inte heller
tar jag själv illa vid mig, är nog lite för hårdhudad för det, tvärtom anger jag ju att
jag uppskattar Dina reaktioner.

Ska man vara kritisk är det en fördel om man är saklig. Jag har inte ens antytt att
man skulle kunna tänka sig "kasta ut" svenskfödda barn, en helt befängd tanke.
Jag är ganska så tydlig, jag hävdar att det kan vara klok att INTE TA HIT alltför
många barn som belastar skolan alltför mycket.
Eftersom jag inte ens antytt att man ska "kasta ut i Sverige födda barn" måste Du
ha fått detta från något annat ställe. Kanske lekt med tanken själv ?
Med vänliga hälsningar
Axel Eriksson
Axel Eriksson

2013-03-01 @ 22:25:31
Postat av: Jan Ericson

Nej, däremot har jag beskyllt dig för att vara oförskämd och det står jag för.

Vad gäller ditt förslag att "minska antalet nyanlända barn som belastar skolan alltför mycket" så löser det ju inte dagens problem oavsett. Dessa barn finns redan, och det handlar både om svenskfödda och utrikesfödda barn. Synd därför att du hånar de förslag jag och moderaterna presenterat.
Och faktum kvarstår - om man har ett visst antal barn i de svenska skolorna och vill fördela dessa i mindre klasser så behövs fler klassrum och fler lärare. Det klarar till och med jag att räkna ut trots att du anser att jag saknar matematisk förmåga. Och om något kostar så måste man också finansiera kostnaden. Det klarar jag också att räkna ut trots att du beskyller mig för att inte ens kunna tänka själv. För övrigt fascinerande att du kallar mig för "megafon från partihögkvarteret". Du måste ha missat väldigt mycket av det jag framför i debattartiklar och på min blogg där jag tillhör en av de mest frispråkiga moderata riksdagsledamöterna. Inte minst in frågor som rör invandring och integration. Kanske du skulle läsa lite av det jag skriver innan du raljerar om mina åsikter? Men du verkar mer intresserad av att försöka förnedra och förminska politiker överlag, det verkar viktigare än att föra en seriös diskussion.

Svar: HejJag uppskattar alla konstruktiva debatter, men en bra förutsättning brukar vara att
man bägge parter lyssnar.
Du har inte lyssnat. eller inte förstått, det är bara att välja.
Om barn inte finns här. därför att man inte tar hit barn, så kan det väl knappast
finnas "problem" med de barn som inte finns här för att man inte tagit hit dem.

Ska man diskutera detta måste man släppa tramset om rasism och allt det där
dravlet, ännu har ingen förklarat varför Sverige har rätt och alla andra har fel,
när det gäller att dimensionera mängden barn, som "tas hit" och belastat bl annat
utbildningssystemet.

Tycker Du jar har fel, jag åteger bara vad Assar Lindbeck hävdar.

På en punkt har Du rätt, det ligger i min ambition att "driva" med politiker och
då följer av detta att man försöker "förminska" dem.

Jag måste erkänna att jag misslyckas, var dag, hur jag än anstränger mig för
att "förminska" politiker lyckas jag inte.

Men skam den som ger sig.

Med vänliga hälsningar
Axel Eriksson
Axel Eriksson

2013-03-02 @ 12:01:48
Postat av: Jan Ericson

Du har nog inte läst min artikel heller, och din kunskap om skolan verkar inte imponerande. Du verkar tro att endast barn från andra länder har problem i skola - men tyvärr, det finns massor av svenskfödda barn som också har behov av extra stöd. Och alla de barn med utländsk härkomst som redan finns i Sverige måste väl ha en bra skolgång oavsett om man vill begränsa framtida invandring eller inte? Så ditt förslag löser ingenting för de barn som redan finns här.

Ditt påstående att man kan minska klaserna utan att ha fler klassrum och fler lärare baserar du på minskad invandring. Vad säger du då till alla de elever och lärare som arbetar på skolor där det inte finnas några invandrare alls bland eleverna? Men som ändå upplever klasserna för stora? Hur löser du det?

I övrigt välkomnar jag en debatt im invandring och integration, och om du följer mina debattinlägg i Borås Tidning och min blogg så vet du att jag inte tvekar att framföra mindre politiskt korrekta åsikter även i den frågan, så där slår du in öppna dörrar. Men så länge Sverige följer de konventioner vi undertecknat kommer vi alltid att ta emot barn på flykt och de kommer ofta att behöva extra stöd i skolan. Och det tycker jag de ska få så det kan få ett arbete efter skolan och en egen försörjning.

I övrigt tycker jag det är pinsamt att ha som mål att "förminska politiker". Politiker är som alla andra, och var du glad över att någon vill vara det trots alla elaka påhopp och ren mobbning. Inte så konstigt att många tröttnar.


Svar: Hej igen
Är mycket väl medveten om att vi har många "egna" barn i stort behov av särskilda
resursinsatser i skolan. Man kan ju dra olika slutsatser av en sådan situation, jag drar
den slutsatsen att man ju fler "andra" barn man tar hit, desto mindre stöd för dessa
"egna" barn, allt annat lika. Du väljer tydligen att dra andra slutsatser.
Jag tror nog att jag bestämt kan påstå att "mitt föslag" leder till att "egna" barn och
i Sverige befintliga "andra barn" får mer resurser om man avstår ifrån att ta hit fler
"andra" barn än om man gör det. Detta är en enkel räkneoperation, så jag måste
nog vidhålla att förmågan i matematik inte tycks imponerande.
Självklart är mina kunskaper om skolan inte imponerande, hur skulle de kunna vara
det, därför väljer jag att föra ett generellt resonemang, det brukar ofta också leda
längre än att basera sina argument på "imponerande detaljkunskaper".
Jag tycker inte att det är "pinsamt" att i satirisk mening vilja "förminska" politiker,
däremot tycker jag det är pinsamt att många politiker är så små att de inte går
att "förminska". Sedan är inte politiker "som alla andra", det sker ett visst urval
och detta urval formas sedan av vissa omgivande faktorer. Ingen yrkesgrupp
är som "alla andra". Sedan tycks, tyvärr urvalet politiker formas i en viss, inte
alltid positiv riktning. Den dag man från detta håll anser att man ska ha samma
pensionsförmåner som andra är jag berredd att omvärdera detta, inte innan.
Med vänlig hälsning
Axel Eriksson
Axel Eriksson

2013-03-03 @ 00:26:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0