FREDRIK REINFELDTS MORGONHÄLSNING

Morgonhälsning till Det Sovande Folket
 
Er ansvarsfulle, kraftfulle och mentalt handikappade ansvarspredikant hälsar
de flesta av Er välkomna till en ny dag.
 
Jag är stolt över att allt fler uppmärksammar mitt stora ansvarstagande, att
bli kallad  ansvarspredikanten ser jag som mitt livs största belöning.
 
NUON affären visar också alltmer att jag gör skäl för namnet. Visserligen är
det jag, som godkänt affären, och visserligen är det jag som sagt till Vatten-
falls styrelse att de ska köpa NUON, och visserligen har Anders Sundström
gjort som jag sagt han ska göra.
 
Men mitt ansvar är andras ansvar, det kan ingen ta ifrån mig, och Anders
Sundström ska därför ta det ansvar jag väljer att inte ta.
 
Vårt exempellösa ansvarstagande visar sig nu också vid bygget av Nya Karo-
linska. Ansvarsfullt har vi begränsat upphandlingen till en anbudsgivare, visser-
ligen olagligt men vad gör det, för att ansvarsfullt kunna åstadkomma så stora
fördyringar som möjligt i samband med alla privatiseringar måste man ibland
finna nya vägar.
 
Det kritikerna kallar en miljardmiss , är inget annat än en miljardvinst, för Skan-
ska, och jag känner ett stort ansvar för Skanska, ett ansvar som delas av den
ansvarsfulla Filippa,
 
Kritikerna menar att satsningen på Karolinska förvärrar vårdkrisen i Stockholm,
här slår man in öppna dörrar. Vare sig Filippa eller jag har några andra planer
än att förvärra vårdkrisen i Stockholm, vårt ansvar är mer riktat mot vårt övergri-
pande mål, att privatisera och avknoppa.
 
Då kan inga kriser bli för stora, några kostnader för höga eller några privata före-
tag göra för stora vinster.
 
Jag tar ansvar för landet.
 
Karolinska visar också vårt ansvarstagande, kostnaden per kvadratmeter uppgår
nu till minst 46 000:- per kvardatmeter, medan motsvarande siffra i USA ligger på
på 32 000:- och för skandinaviska sjukhus i snitt på 30 000:-.
 
Detta visar ju, om inget annat att Filippa och jag tar ansvar för landet, och för
Skanska.
 
Socialdemokraterna föreslår nu en flyktingbonus till kommuner som tar emot flyk-
tingar. Vi är oense med Socialdemokraterna i många frågor, men här har vi samma
intresse.
 
Ju mer vi kan ta från svenskar för att slussa till utrikesfödda desto större ansvar vi-
sar vi, mot utrikesfödda.
 
Svenskarna måste ju lära sig förstå att de inte äger sina pengar, jag äger deras pen-
gar.
 
Skolinspektionen presenterar nu siffror som visar att minst 20 000 unga skolelever risker
livslångt utanförskap på grund av bristande utbildning och avsaknad av jobb.
 
Detta ser vi inte som något problem, då vi redan infört instegsjobb, som medför att un-
ga utrikesfödda inte behöver riskeras att drabbas av samma öde.
 
Jag tar ansvar för unga utrikesfödda i Sverige.
 
SCB rapporterar nu att klyftorna ökat kraftigt i Sverige, och att detta i allt väsentligt är
kopplat till jobbskatteavdraget. Även detta visar att jag är värd namnet ansvarspredikan-
ten.
 
Jag tar ansvar för de som arbetar.
 
Som kuriosa kan jag meddela att mitt ansvarstagande nu nått biograferna i Malmö.
 
Koranen medger inte visning av många filmer, och kulturarbetare, lediga från sina in-
stegjobb, stoppar nu dessa visningar genom att misshandla biobesökarna.
 
Jag tar ansvar för att invånarna i Malmö inte kan gå på bio.
 
Er ansvarspredikant tar ansvar för landet.
 
Och med detta önskar Er ansvarspreikant Er alla en fortsatt trevlig dag, men försök inte
gå på bio i Malmö.
 
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0