YLVA JOHANSSON GER JÄRNET

Tiden läker alla sår
 
Debatten mellan Ylva Johansson och Elizabet Santessons kan bedömas som Goliaths
kamp mot David, fast här vann Goliath.
 
Trots att Ylva Johansson är renlärig socialdemokrat, fortfarande med lite vänster-
ränder under ytan, gjorde hon väl ifrån sig under debatten.
 
PÅLÄST, LUGN, SÄKER OCH ÖVERTYGANDE.
 
Men så kämpade hon också för en god sak.
 
David, Elizabeth Santesson, var allt annat än lugn, säker och övertygande, men så käm-
pade hon inte heller för en god sak.
 
Att försöka slå knock out på Ylva Johansson genom att så snabbt som möjligt
haspla ur sig så många floskler sommöjligt, är vare sig lugnt, säkert eller över-
tygande.
 
INTE ENS GENOM ATT UPPREPA "VI OCH DOM" TILL LEDA LYCKADES  ELISA-
BETH SANTESSON INTE ÖVERTYGA NÅGON MER ÄN SIG SJÄLV.
 
Kanske inte ens det ?
 
Vi vet att arbetskraftsinvandringen är problematisk, och man kan särskilja ett antal del-
problem:
 
1)  Är det verkligen rimligt att Sverige ska gå sin egen väg i alla vägen och låta sven-
    skar stå tillbaka på arbetsmarknaden för att ge utrymme för allsköns fiffel
2) Är det verkligen rimligt att suspekta arbetsgivare ska ta betalt under bordet för att
    locka hit "arbetskraft" som sedan kanske inte i värsta fall får något arbete
3) Är det verkligen rimligt att denna "arbetskraft" ofta ska leva i misär med mycket
   låga löner eller inga löner alls.
 
DETTA ÄR VAD VI HAR ATT FÖRHÅLLA OSS TILL, OCH DESSA PROBLEM LÖ-
SER MAN INTE HUR MÅNGA GÅNGER MAN ÄN MANTRAR "VI OCH DOM".
 
Ylva Johansson och LO kanske inte just nu har den perfekta lösningen, men de inser
problemet. Det brukar vara en bra början.
 
Moderaterna, här representerad av Elizabeth Santesson, styrs i stället av dogmer
och ser inte problemet hur det än tornar upp sig.
 
Vi har sett samma förhållningssätt inom skolan, dogmer styr och hur mycket tokig-
heter som än dyker upp är allt bra.
 
Leve dogmer, privatiseringar och valfrihet alltså.
 
Genom att i stor sett vartannat tåg spårar ur och kunskapsutvecklingen blev som
PISA visade blev de dogmatiska moderaterna tvingade att kasta in handsken.
 
Måste det gå lika illa med arbetskraftinvandringen, måste även här prob-
lemen bli ännu mer ohanterliga innan moderaterna lyckas få upp ögonen.
 
Ylva Johanssons och LO hållning är inte okontroversiell, man ligger farligt nära
de rasistiska och förfärliga sverigedemokraterna. Att ta det steget och se till hel-
het och landets bästa hedrar dessa.
 
Att avstå ifrån att ha rätt uppfattning, bara för att sverigedemokraterna tyc-
ker detsamma är bara fånigt, milt uttryckt.
 
Men vägen hit för Ylva Johansson har varit lång och slingrig. Vi minnesgoda e-
rinrar oss de våndor honställdes inför då en förfärlig sverigedemokrat förirrat sig
in i hennes rum i riksdagshuset.
 
DÅ GÄLLDE KARTAN, INTE VERKLIGHETEN.
 
Samma dilemma drabbade moderaten Jan Evert.
 
Denna långa och slingriga väg Ylva Johansson beträtt är nu värd en liten hyll-
ning så här före juletid. Rubriken är naturlig:
 
MAKT UTAN ANSVAR
 
Ibland är det bra att i SD ta med tång
Listan blir både pinsam och ganska lång
 
Moderaten Jan Evert inför dilemmat bävar
När han på målet och sanningen svävar
 
Jag är inte säker att jag säker är
Om jag ringt eller inte ringt Tony där
 
Har jag ändå ringt har jag inte talat
Och sanningen har jag för alltid halat
 
Och har jag talat har jag inte förhandlat
Då jag med SD mig aldrig beblandat
 
Vår kära Ylva vill inte sämre vara
Och fogar sig till de veligas skara
 
Inte kan SD har varit på mitt rum
Då skulle Mona blivit arg och stum
 
Och har en SD ändå varit inne
Det finns inte kvar i mitt minne
 
Om jag ändå minns att så är rätt
Jag löser problemet på mitt lilla sätt
 
Han har varit där men inte sig befunnit
Så än en gång har den rena lögnen vunnit
 
Väljaren tycker av skam de rodna borde båda
När de beter sig som barn i en omtalad låda
_  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
 
Uppträdandet i Agenda var lugnt säkert och övertygande, men som sagt.
 
VÄGEN DIT VAR SLINGRANDE OCH LÅNG.
 
Det är riktningen som räknas, även när det gäller utvecklingen på arbetskrafts-
invandringen.
 
DÅ ÄR DET BÄTTRE MED RÄTT RIKTNING ÄN FEL RIKTNING.
 
Och aldrig så många "vi och dom" kan ge fel färdriktning rätt riktning.
 
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0