PISA KUNSKAPSUTVECKLING

Många förklaringsfaktorer till en sämre kunskapsutveckling
 
Skolresultatet från PISA har ruskat om svenskarna riktigt ordentligt, ingen
med självaktning har avstått ifrån att ha synpunkter på varför det blivit som
det blivit.
 
Alla tänkbara orsakar till den katastrofala utvecklingen har kokats ner
till minsta detalj.
 
Felet är Björklunds, felet är Alliansens, felet är oppositionens, felet är
föräldrarnas, felet är bristande ansvar, felet är undervisningsmetoden,
felet är sena ankomster och utvecklingen beror på många andra orsa-
ker.
 
MEN INGEN, INGEN, HAR VÅGOT SIG PÅ ELEFANTEN I KLASSRUMMET.
 
Nu vet vi två saker, den ena är att vi har den sämsta utvecklingen av kunskaps-
utvecklingen inom OECD och vi vet också att vi har den största invandringen
per capita av alla OECD länder.
 
Med den största invandringen föjer per definition också de mest omfatt-
ande integrationsprogrammen inom OECD.
 
INGEN VÅGAR TALA OM DETTA, MEN ALLA GÖR ALLA EN OTJÄNST
OM MAN INTE VÅGAR SE ELEFANTEN I KLASSRUMMET.
 
Per definition är det närmast en naturlag att det blir svårare att nå goda kun-
skapsresultat ju fler språk som måste hanteras i en skolsal.
 
DETTA HAR INGET SOM HELST ATT GÖRA MED VARE SIG RASISM
ELLER FRÄMLINGSFIENTLIGHET.
 
Alla förstår att en skolklass i Afrika skulle få försämrat resultat, om klassen
plötsligt dominerades av svenskar, danskar, finnar och norska elever, som
inte behärskar det lokala språket.
 
PÅ SAMMA SÄTT BORDE ALLA KUNNA FÖRSTÅ ATT KUNSKAPSUT-
VECKLINGEN I EN SVENSKA SKOLKLASS PÅVERKAS OM DEN KOM-'
MER ATT DOMINERAS AV ELEVER FRÅN ERITRA, SOMALIA, IRAK
OCH AFHGANISTAN, DÄR INGEN BEHÄRSKAR DET SVENSKA SPRÅ-
KET.
 
Att konstatera ett så självklart faktum är vare sig rasism eller främlingsfientlig-
het, det är en tydlig "naturlag".
 
På sätt och vis erkänner vi redan detta faktum, men bara indirekt, då klasser/
skolor med många nyanlända ofta erhåller större skolpeng.
 
Klarar vi inte av att se detta orsakssammanhang kommer vi aldrig att kunna
sätta in de mest optimala åtgärderna för att vrida utvecklingen rätt.
 
Att förstå detta orsakssammanhang, som bara utgör en förklaringsfak-
tor men en viktig sådan, förutsätter att  man ser elefanten i klassrummet.
 
ATT VÅGA SE DENNA ELEFANT INNEBÄR INTE ATT MAN PLÖTSLIGT
ÄR RASISTOCH MOTSÄTTER SIG EN VISS INVANDRING PÅ EN VISS
NIVÅ.
 
Däremot får man en bredare förståelse för vad en stor, och okontrollerad invand-
ring kan föra med sig.
 
Alla har rätt att arbeta för en okontrollerad invandring, men det är en för-
del om man samtidigt med öppna ögon vågar erkänna de problem detta
kan föra med sig, bland annat när det gällerkunskapsutvecklingen.
 
DÄREMOT BORDE DET INTE VARA ACCEPTERAT ATT HÄVDA ATT EN
STOR,OCH OKONTROLLERAD INVANDRING, INTE FÅR EFFEKTER PÅ
KUNSKAPSUTVECKLINGEN.
 
Av det enkla skälet att det är fel, och det förstår alla vid den minsta eftertanke.
 
INGEN, ABSLOLUT INGEN, HAR UNDER DAGEN VÅGAT ERKÄNNA
ATT DENNA ELEFANT FINNS I KLASSRUMMET.
 
Frånvaron av denna insikt utgör väl knappast den bästa förutsättningen att
diskutera en förbättring av kunskapsutvecklingen förutsättningslöst.
 
Eftersom man omdelbart blir stämplad som rasist om man vågar erkänna
denna elefants närvaro, förtjänar det att upprepas.
 
ATT FÖRMÅ SE ETT SAMBAND MELLAN OECD STÖRSTA INVANDRING
OCH OECD SÄMSTA KUNSKAPSUTVECKLING INNEBÄR INTE ATT MAN
ÄR FRÄMLINSFIENTLIG ELLER RASIST, DET INNEBÄR INTE HELLER
ATT MAN ARBETAR FÖR SÅ KALLADE STÄNGDA GRÄNSER.
 
Det innebär bara att man lagt skygglapparna åt sidan.
 
Vill man spetsa till det lite kan man med fog kanske hävda.
 
DEN SOM ANSER ATT VI SKA OECD STÖRSTA INVANDRING PER CAPITA
ANSER OCKSÅ ATT VI SKA HA OECD SÄMSTA KUNSKAPSUTVECKLING.
 
Man kan inte äta tårtan, samtidigt som man behåller tårtan, var det inte så man
sa förr ?
 
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0