OLAGLIGA LASTBILSAFFÄRER

Så rullar då den olagliga affären vidare
 
Dagens Industri har skrivit en hel del om den olagliga upphandling, som skett av
lastbilar och andra fordon för försvarets räkning.
 
Olagligheten består i att Alliansregeringen olagligt fattat ett regeringsbeslut
om att upphandlingen ska ske efter norska upphandlingsregler, trots att det
är svenska som ska gälla.
 
Tyska MAN vann denna kamp med nu känt resultat:
 
- priset blir mycket dyrare än vad anbudet anger
- bilarna blir mycket enklare än vad anbudet anger
- den "höge" chef från FMV som ingick i styrgruppen fick ett toppjobb på MAN
  som tack för hjälpen.
 
EN BRA AFFÄR, FÖR TOPPCHEFEN PÅ FMV.
 
Annars brukar ju inte affärer uppfattas som bra, när ett anbud efter hand blir väl-
digt mycket dyrare och den upphandlade produkten (här fordon) efter hand blir
mycket enklare och billigare.
 
Som känt är har Scania, en av anbudsgivarna, överklagat upphandlingen/affären
till Förvaltningsrätten, som tillfälligt stoppadeaffären, då man också kom fram till
att upphandlingen var olaglig.
 
En ny tur i affären medför att Scania, efter order från ägaren Wolkswagen och som
också äger MAN, tar tillbaks överklagande med det resultatatet att Förvaltningsrätten
avslutat ärendet och den olagliga affären med dyrare och enklare bilar rullar vidare.
 
Strikt juridiskt och affärsmässigt gör Scania inga fel, ägaren har haft möjligheter att
påverka denna utveckling.
 
Men sensmoralen tål inte att nämnas vid namn.
 
OCH FORTFARANDE ÄR UPPHANDLINGEN OLAGLIG OCH DEN AFFÄR SOM
NU RULLAR PÅ BYGGER PÅ EN OLAGLIG UPPHANDLING.
 
Man tycker ju att det borde vara omöjligt, men det är det inte.
 
Den ansvarsfulla Alliansregeringen borde ju ha besinnat sig, nu när man insett
vad som skett och sker, men den ansvarsfulla Alliansregeringen besinnar sig
sällan, i vart fall inte i de fall marknadskrafter får härja fritt.
 
DÅ SPELAR DET INGEN RILL OM DE BILAR MAN BESTÄLLT BLIR BÅDE DY-
RARE OCH ENKLARE.
 
Med sin egen terminologi skapar man ordning och reda i statens finansergenom att'
låta bilarna bli dyrare och enklare.
 
MED RÄTT TERMINOLOI SKAPAR MAN I STÄLLET ORDNING OCH REDA I
MANS FINANSER, DÅ DE KAN SÄLJA ENKLARE BILAR ÄN URSPRUNGLIGEN
AVTALAT TILL HÖGRE PRISER ÄN URSPRUNGLIGEN ÖVERENSKOMMIT.
 
Tillgängliga uppgifter tyder på att Konkurrensverket kommer att "titta på" ärendet.
 
Man får då hoppas att denna fullständigt galna affär stoppas och att man gör
om upphandlingen.
 
VOLVO OCH DAIMLER ÄR DÅ FORTFARANDE TÄNKBARA ANBUDSGIVARE
OCH KAN SÄLJA DESSA BILAR TILL LÄGRE PRISER.
 
Det är genom att utnyttja den möjligen man skapar ordning och reda i statens finan-
ser.
 
Det rör sig inte om "småpengar", för Sveriges del bör anbudssumman ligga
en bra bit över 10 miljarder.
 
Det finns en annan märkligt omständighet i denna något märkliga affär. Det finns
då kritiker, som hävdar att antalet lastbilar man beställer och avser köpa antals-
mässigt överstiger det behov Försvaret har.
 
Det fordras en ingående kunskap om försvarets behov i detta avseende för
att kunna ha en uppfattning kring detta.
 
MEN TÄNK OM KRITIKEN ÄR RÄTT ??
 
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0