ETT DÖTT FÖRSVAR

Vår försvarsförmåga är god hette det under kriget
 
I dag vet vad detta betydde, vi hade ingen försvarsförmåga alls.
 
Idag får vi höra andra förskönande omskrivningar.
 
Nu är vårt försvar tillgängligt, användbart och flexibelt.
 
NU TALAR RIKSREVISIONEN OM VAD DETTA BETYDER, OCH DET VISAR
SIG DÅ ATT DET INTE BETYDER NÅGOT NU HELLER.
 
I debatter kring vår försvarsförmåga försöker man ibland blåsa liv i försvaret.
 
Riksrevisionen försöker nu blåsa liv i ett dött försvar.
 
ETT DÖTT FÖRSVAR SOM ÄR TILLGÄNGLIGT, ANVÄNDBART OCH FLE-
XIBLET.
 
Riksrevisionens rapport efter en gransking har inte mycket gemensamt med
Alliansregeringens förskönande omskrivningar.
 
Lika lite gemensamt som Anders Borgs skryt om ordning och reda i sta-
tens finanser har med ett underskott nästa år på 87 miljarder.
 
Riksrevisionen skriver då:
 
Försvaret kommer varken i år eller de närmaste åren att kunna nå upp till de
insatser riksdag och regeringen formulerat och beslutat.
 
Så var det med den tillgängligheten och användbarheten.
 
Man kan också läsa att personal och material saknas i en sådan utsträckning
att  beslutade insatser inte kan genomföras. Man motiverar detta med att Rege-
ringen inte gett Försvaret de förutsättningar Försvaret behöver för att kunna le-
va upp till insatskraven.
 
Det är den rätta substansen bakom de fagra orden, om att säkerställa
landets säkerhet genom att tillföra medel till Försvaret.
 
Rapporten hävdar vidare att  vissa stödfunktioner saknas helt och då är direkt
gränssättande.
 
I klartext betyder detta att förbanden inte kan sättas in överhuvudtaget,
och det är detta Alliansregeringen beskriver som flexibilitet.
 
Förbanden uppges inte heller vara så samövade, att de kan sättas in som
uppgiften till Försvaret anger.
 
Tillgängligt och användbart var det.
 
Riksrevisionen drar också slutsatsen att bristerna är så stora att den "bristande
förmågan" kommer att leva kvar även efter 2019, då allt ska vara på plats.
 
För att ingen ska behöva sväva i tvivelsmål om vad Riksrevisionen menar
och förledas tro vi har ett försvar värt namnet hävdar man också i rappor-
ten.
 
DET SAKNAS PLANERING, SOM GÖR DET MÖJLIGT ATT GENOMFÖRA DE
4 INSATSER MED SAMMANTAGET 2 000 MAN, SOM LIGGER TILL GRUND
FÖR FÖRSVARETS INSATSÅTAGANDEN.
 
Tillgängligt, andvändbart och flexibelt är det ändå.
 
Rent komiskt är att vi formulerar uppgifter till Försvaret, där en 4 insatser med
sammantaget 2 000 soldater är gränssättande.
 
ÖB uttalande om en veckas försvar på en lokal liten "plätt" tycks med
denna beskrivning vara ett rent önsketänkande.
 
OM RIKSREVISIONENS RAPPORT ÅTERSPEGLAR ETT FÖRSVAR SOM ÄR
TILLGÄNGLIGT, ANVÄNDBART OCH FLEXIBELT, DÅ KAN MAN DRA EN
MYCKET BESTÄMD OCH LOGISK SLUTSATS.
 
DÅ ÄR ALLT ANVÄNDBART, TILLGÄNGLIGT OCH FELXIBELT, TILL OCH
MED VÅRA KOMMUNIKATIONER.
 
Det visar sig nu på punkt efter punkt att Alliansregeringen inte är vuxen uppgif-
ten att skapa fungerande institutioner på viktiga samhällsområden.
 
Det är inte bara försvaret, samma gäller kunskapsutvecklingen, elmarkna-
den, kommunikationer, apotek, polisverksamhet och en hel del annat.
 
Många andra länder betraktar idag Sverige som en experimentverkstad och en
lekstuga för dogmatiker.
 
För var dag framstår nog detta som alltmer korrekta bedömningar.
 
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0