SKOLPOLITISKT TOTALHAVERI
Den blir vad vi gör den till
Så får vi då äntligen en förklaring till varför vår kunskapsutveckling är så mycket
sämre än i andra jämförbara länder.
Därför att vi är bättre än andra länder, om vi får gå på vår egen linje.
DÄRFÖR ATT VI ÄR SÄMRE ÄN ANDRA LÄNDER, OM VI FÅR GÅ PÅ OLIKA
FORSKARES LINJER.
I Sverige har vi ju under många år, enligt vår egen uppfattning, varit bäst i hela
världen när det gäller att bedriva undervisning. Vi har då bedrivit probleminriktad
undervisning i högre grav än andra,medan många fortsatt att ägna sig åt kunskaps-
inriktad undervisning.
Den förfärliga gamla katederundervisningen alltså, den som var helt omöjlig.
Visserligen fick vi sämre resultat i skolan än andra, men vad gör det, vi hade ju in-
fört en framtidsinriktad undervisningsform.
Världen är ändå ganska underlig och orättvis.
DEN SOM HAR DEN NYA OCH BÄSTA UNDERVISNINGSMETODEN NÅR DE
SÄMSTA RESULTATEN, MEDAN DE SOM HAR DEN GAMLA OCH SÄMSTA
UNDERVISNINGSMETODEN NÅR DE BÄSTA RESULTATEN.
Otack tycks här vara elevernas belöning.
Nu kommer forskare från hela världen med helt förfärande resultat.
Vår undervisningsform, den probleminriktade, är inte alls bra, den är riktigt
dålig och leder också till dåliga resultat.
MEDAN DEN GAMLA UNDERVISNINGSFORMEN, DEN KUNSKAPSINRIKTADE
ELLER KATEDERUNDERVISNINGEN, ÄR BRA, RIKTIGT BRA, OCH LEDER TILL
BRA RESULTAT.
I den underutvecklade världen har detta ju egentligen varit känt länge, men nu tycks
det tydligen ha trängt ända in i världens mest utvecklade centra, världens bästa land,
landet Sverige.
Tanken svindlar, vi är inte bara sämst, vi har medvetet valt att vara sämst, för
det är ju ingen utomstående som tvingat oss att bli sämst.
DET ÄR VÅRA FRAMTIDSINRIKTADE POLITIKER, DE SOM BYGGER FRAMTI-
DENS SVERIGE, SOM TVINGAT OSS ATT BLI SÄMST.
Och som om detta inte räckte, menar dessa eländiga forskare att lugn och ro är av-
görande för att man ska kunna nå en bra kunskapsutveckling, sådant som att komma
i tid, inte slåss på lektionerna, sparka lärarna på benen och kalla dem för svennehoror,
och mycket annat.
Nu vet vi det också, det alla vetat som vill veta, men som en del låtsas inte veta.
Går nu detta att rätta till, om man leker med tanken att dessa eländiga och okunniga
forskare har rätt.
UTGÅNGSLÄGET ÄR JU INTE DET BÄSTA.
Dels har vi ju politikerna, som bara tar till sig de forskningsresultat, som passar dem
själva, så risken är nog stor att allt stannar vid att vi får veta hur det är, men ingen gör
något åt något.
Som vanligt frestas man säga.
Skulle nu mot all förmodan ansvariga politiker fatta vad det gäller, ska ju andra under,
visningsmetoder, den gamla katederundervisningen, implementeras av lärarna.
Lärare, som inte själva kan något, som blir lärare genom att gissa sig fram på
proven, ska alltså lära andra något genom kunskapsundervisning.
LÅTER KNAPPAST SOM EN FRAMKOMLIG VÄG.
Och skulle nu politiker och lärare lyckas ta sig fram längs denna oframkomliga väg,
ska de först skapa lugn och ro i klassrummen för att lyckas.
ÄR DET VERKLIGEN NÅGON SOM TROR PÅ ATT DET ÄR MÖJLIGT , DET
SKULLE I SÅ FALL VARA DE SOM FORTFARANDE TROR ATT JORDEN ÄR
PLATT.
Lugn och ro i klassrummen, det lär nog förbli en utopi, sjutton olika språk
i en och samma klass ger ju inte de bästa förutsättningarna.
Vi får därför nog räkna med att vår kunskapsutveckling fortsätter i nuvarande riktning,
blir allt sämre och sämre.
EN VÄNDING FÖRUTSÄTTER ATT VI HAR POLITIKER, SOM ANSER ATT
DET SOM ÄR BRA ÄR BRA, OCH INTE ATT DET SOM ÄR DÅLIGT ÄR BRA.
Och där är vi inte, definitivt inte.
Det har aldrig varit tydligare, skrämmande övertydligt.
VI HAR DE POLITIKER VI FÖRJÄNAR OCH GENOM DEM DEN KUNSKAPSUT-
VECKLING VI FÖRTJÄNAR.
Det finns olika sätt att bygga framtidens Sverige.
MAN KAN OCKSÅ RASERA FRAMTIDENS SVERIGE, OCH EN DEL, PÅ DEN
ABSOLUT HÖGSTA NIVÅ, ÄR JUST NU I FÄRD MED DETTA.
Och de ligger inte på latsidan precis.
Kunskapsinriktad Probleminriktat haveri
undervisning ????
Öööhhh???
Kommentarer
Trackback