ALLIANSREGERINGEN SPÅRAR UR

Infrastruktursatsning som "bidde en tumme"
 
I samband med höstbudgeten gjordes stort nummer av stora satsningar inom
infrastruktur.
 
Alla jublade.
 
Det kommer nu fram uppgifter av den karaktären att alla kanske inte ska jubla
så mycket.
 
Anders Borg har ju hävdat att Ostlänken bygger på en kalkyl, som visar att den
är samhällsekonomiskt lönsam.
 
Detta visar sig nu vara ren lögn och avsikten med denna lögn är alldelses
uppenbar.
 
Bädda för bättre opionionssiffror.
 
Uppgifter från Trafikverket visar nu att Anders Borg helt enkelt ljugit. Trafikverkets
beräkningar, som stöds även av utomstående experter, visar tvärtom att den sats-
ning Alliansregeringen nu föreslår är samhällsekonomiskt olönsam.
 
Det som nu återstår är alltså ytterligare ett exempel på slöseri med allmämnna medel,
där allmänna medel används som valfläsk.
 
Vad gör då Borg,  när han konfromteras med dessa uppgifter, hävdar han att Alliansre-
geringen haft underlag för sitt beslut ?
 
Nej, i stället får nu Trafikverket ett nytt uppdrag "att utreda och redovisa beräk-
ningar av nytta och kostnader för utbyggnad av Ostlänken"
 
DETTA UPPDRAG FÅR ALLTSÅ TRAFIKVERKET EFTER DET ATT ALLIANSRE-
GERINGEN TAGIT ETT BESLUT SOM BYGGER PÅ ATT EN VISS NYTTA ÖVER-
STIGER EN VISS KOSTNAD.
 
Detta kalls i egen mun för regeringsduglighet.
 
Påminner lite grann om en annan regeringsduglighet.
 
När Alliansregeringen beslöt om anskaffning av SUPER JAS utan att invänta
Försvarsutredningens utredning om hotbilden.
 
Regeringsdugligheten i Sverige under Alliansrgeringen kan nog numera summeras
som:
 
Fatta viktiga, kostsamma och avgörande beslut och utred sedan om beslutet
var rätt.
 
En någon märklig variant av ansvarstagande och regeringsduglighet, men så blir det
också som det blir.
 
fast Bror Duktig ljuger ju inte
AE
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0