NÄRINGSLIVSFÖRANKRING

Företag och samhälle
 
I dagens BT kan man läsa ett inslag som värmer hjärtat, ett antal företagare
som delar ut stipendier till företagsamma ungdomar, som visat framfötterna.
 
I den företagsekonomiska teorin finns en sk intressentmodell, som byg-
ger på antagandet att alla är beroende av varandras insatser.
 
Inget tärande och inget närande, ingen som står utanför och alla bidrar.
 
Ser man företaget utifrån denna modell är företaget en del av samhället,
och skördar utifrån detta skördarna av vad många andra intressenter bidrar
med.
 
Företaget har med detta synsätt ett mer socialt ansvar än vad många spontant
hävdar.
 
De företagare, som insett detta, vill gärna ge tillbaks lite av vad de fått, och
nu utdelade stipendier är ett utomordentligt fint exempel på när denna ide
omsätts i praktiken.
 
Social ansvar och social redovisning har under många år varit på tapeten
inom företagsekonomin, men det har bara blivit en "tumme" med några få
undantag.
 
Borås Stad har en Näringsavdelning och en Näringslivschef, som säkert gör myc-
ket gott.
 
Lek med tanken att man här skulle göra ännu mer gott, Borså Stad skulle kunna
bli navet i en sammanslutning, där företag på orten i varierande utsträckning tar
samma sociala ansvar som nu kommer till uttryck i dessa stipendier.
 
Det skulle kunna ske i samarbete med BT utan stora åthävor, inga glamorösa galor
osv. Enskilda företagare kan dela ut stipendier utifrån egna möjligheter, kanske inom
sin egen bransch.
 
Även små stipendier skulle kunna uppmuntra och stöjda unga företagare som redan
tagit ett antal stapplande steg och visat sig ha en ide det bör satsas.
 
Kommunen som nav, BT som medverkande, lokala företag och lokala unga
företagare.
 
Det är ingen vild gissning att många företagare skulle vilja vara med i ett sådant
sammanhang, både av egoistiska skäl och sociala skäl.
 
Avståndet mellan tanke och att komma till skott beror ju på personlighet och
ambition, behöver alltså ingen lång startsträcka för att komma igång.
 
Inte heller blir det dyrt, för någon, skött på rätt sätt.
 
Alla tankar mot "starta eget tänkande" bör i så fall portförbjudas.
 
Ett företag ska ha kommit igång, vara på fötter, visat framfötterna och ha goda ideer
som kan utvecklas.
 
Då kan 25 000:- vara avgörande, för den unge företagaren, men inte för ett före-
tag med social ansvar.
 
Swedbank i Borås har ju goda erfarenheter av detta under ett antal år, bör kunna
att gå att utveckla.
 
Det går alltid att vara mer på hugget,
bara aptiten är den rätta
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0