KUNSKAPSNATION I FÖRFALL
En skola med kunskapsutveckling i förfall
Svårigheterna i den svenska skolan tycks öka i takt med att fördumningen tilltar,
egentligen inte så kontsigt, det bör finnas ett samband här.
Samtidigt med denna utveckling tycks vissa tabun luckras upp, och det är inte heller
så konstigt.
En sanning är alltid en sanning, och en lögn är alltid en lögn, hur mycket retorik
man än använder för att dölja det som är sant.
Debatten i Borås tycks nu svalla på grund av att lärarna inte anser de kan leva upp till
vad skollagen säger.
Tidigare hade man ingen förklaring till varför det förelåg problem, nu har man en
förklaring till varför det förekommer problem.
Nu har problemen skapats av språksvårigheter, ingen läsförståelse och annat som hänger
ihop med detta.
Dessa problem har vissa uppmärksammat långt tidigare. Dessa har regelmässigt
kallats rasister, inte får man koppla ihop ett antal utan läsförståelse i klassen med
kunskapsutvecklingen, huha vad främlingsfientligt.
Nu har vissa andra, som inte enligt dem själva är rasister, kommit fram till att olika språk
och föga läsförståelse orsakar så stora problem i skolan att man måste ha extra stöd.
Här uppstår omedelbart två olika komplikationer, som båda är svåra att förstå.
Den ena är behovet av stöd. Under lång tid har de förfärliga sverigedemokraterna,
och för all del många andra, hävdat att invandringen kostar och att den kostar myc-
ket. Man har också hävdat att den inverkar menligt på kunskapsutvecklingen.
Det som tidigare inte har kostat något kostar nu så mycket att man måste tillföra extra stöd.
Vad har tagit åt landet, och framför allt de som vet bäst ??
Skulle invandringen kosta och medföra att den kräver särskilt stöd ? Får man nu plöts-
ligt tala om vad som helst ?
Är nu alla rasister, huller om buller ??
Den andra komplikationen är ju ändå märkligare, och den hänger ihop med defintionen av
rasist.
Den som tidigt inser en problem och lyfter fram det är alltså rasist, men den som långt
senare inser samma problem och lyfter fram det är alltså inte rasist.
De som långt tidigare inte var rasister. men som nu är rasister, kommer aldrig att vilja kännas
vid denna defintion och det är just därför vi inte ska ha för stora förhoppningar på att kunskaps-
utvecklingen.
Man imponeras ju inte heller av problemlösningsförmågan hos vissa.
Språksvårigheter och föga läsförståelse, som skapar problem i skolan, problem som
måste lösas.
När det gäller sättet att lösa olika problem framskymtar två helt olika strategier, den ena är att
skapa ett problem för att få ett problem att lösa, det andra är att undvika ett problem så att
man inte får något problem att lösa.
Importerar man inte språksvårigheter och föga läsförståelse till den svenska skolan be-
höver man inte tillföra extra resurser för att låtsas lösa de problem som följer i spåret
av detta.
Visserligen är vissa tabun lagda åt sidan, som att problemet finns, men där lär det stanna.
Att det skulle gå så långt att man får tala om att man i stället ska undvika problem, dit
är det nog långt, men det kommer, det kommer.
OM INTE FÖRR SÅ KOMMER DET NÄR BARN TILL CENTERPARTIETS 30 000 000 UT-
RIKESFÖDDA, ALLA MED SPRÅKPROBLEM OCH FÖGA LÄSFÖRSTÅELSE SITTER PÅ
SKOLBÄNKEN OCH KRÄVER EXTRA STÖD.
Då kommer alla att vara rasister och främlingsfientliga, även de som långt senare inser det
som andra inser långt tidigare, men då är det tyvärr för sent.
Den slutliga lösningen
AE
Kommentarer
Trackback