EN SVENSK SKOLA UTAN PERSPEKTIV

Eller kanske med fel perspektiv
 
Att ha fel eller inga perspektiv tycks vara en gemensam nämnare när det gäller
utvecklingen i den svenska skolan.
 
En evig rundgång ger sämre resultat, som kräver mer resurser, som ger
sämre resultat, som kräver mer resurser.
 
Resurser i all ära, men det kanske inte är resurserna som är snålt tilltagna.
 
Det kanske är perspektiven som är snålt tilltagna, eller kanske saknas helt.
 
Att vi skulle kunna komma fram till detta på egen hand är mindre sannolikt, med
en närmast fientlig inställning till allt som kan lukta intellektuell kultur.
 
Men vågar man ta hjälp av mindre vetande i andra länder, kan man kanske, men
bara kanske, öppna upp ögonen som gör det möjligt att få perspektiv.
 
En nyutkommen rapport ger möjlighet att öppna upp perspektiven, men då får man
rycka loss skygglapparna ordentligt och ägna sig åt betydande självrannsakan.
 
Alla bör ha noterat att rapporten tar upp att vi har lägre kunskapsresultat i skolan än
Ryssland och en mängd liknande länder.
 
Men rapporten säger och tar upp mycket annat.
 
Den säger bland annat att den allmänna inställningen i samhället till utbildning
och intellektuell hög nivå betyder mycket mer än hur mycket resurser som sat-
sas.
 
Redan här svär man i kyrkan, där man inte får vara numera, det vet ju alla att resultatet
i skolan avgörs till 99 % av resursnivån, och sedan av lärarnas löner.
 
I Sverige vet man det, men i andra länder vet man lite mer, och det är kanske där-
för Ryssland når bättre resultat än Sverige.
 
Rapportförfattarna ger en god sammanfattning angående detta:
 
En 18 åring kommer på sin 18 årsdag ha tillbringat 9 % av sitt liv i skolan. För att
man ska kunna utnyttja detta på rätt sätt måste de övriga 91 % , det man kallar för
återkoppling utanför skolan,samverka med dessa 9 %, först då kan man tala om ett
bra recept.
 
Man dristar sig till att exemplifiera detta med:
 
Om kulturen utanför skolan glorifierar kändisar som knapp kan läsa, då får samhället
stora problem.
 
Nu tycks man svära så att kyrkvalvet måste rasa ner. Det vet väl alla iatt Zlatan är mycket
viktigare än alla kulturella personligher i Sverige sammantaget.
 
I vart fall vet man det i Sverige, och det är kanske därför Ryssland och liknande andra
länder får bättre resultat i skolan.
 
Men frågar sig alla svenskar, som vet bäst:
 
Så kan det ju inte vara, vi har ju ett kunskapssamhälle där alla ska vara högskoleut-
bildade.
 
Det kanske det som är en del av problemer, ska de som knappt kan läsa slussas igenom
hela utbildningssystemet med godkända betyg, då kanske det blir därefter.
 
Det finns en bra beskrivning på denna svenska suboptimering, där alla ska vara hög-
skoleutbildade utan kompetens att inhämta för detta lämpliga kunskaper.
 
I en annan rapport beskrivs detta som:
 
Ett utbildningssystem där allt fler studenter studerar allt färre timmar under allt fler år.
Sammhällets syn på kunskapsinnehåll formuleras i terminer i stället för intellektuell
insikt och förmåga,
 
Definitivt som att svära i kyrkan, riktigt ordentligt.
 
Det vet väl alla att det är hur många år man går i skolan, som styr hur duktig man blir.
 
Tänk om det är så, men bara tänk om, att det är så att många andra har rätt, och vi har fel,
tänk om det i stället är så:
 
Att med mindre resurser kan man nå bättre resultat med fler timmar under färre år.
 
Men det är bäst att bara leka med tanken, för så kan det ju inte vara, när vi själva formulerar
andra mål.
 
Det är ju de andra, som ser saken på ett annorlunda sätt, och som når bättre resultat.
som måste ha fel.
 
Det vet ju alla, i vart fall i Sverige.
 
Och förresten, iden är ju dödfödd från början, behöver man hörselskydd i skolklassen
hjälper det ju inte vare sig med fler eller färre timmar.
 
Då ska vi vara tacksamma att vi fortfarande ligger på 21 plats.
 
 
 
En historielös dåtid ger också en
historielös framtid, man kanske
till och med borde få gå i kyrkan
AE
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0