DEN MODERATA ENFALDEN

Dummare  kan ingen  vara
 
Det skämtas om att en åsna inte kan välja mellan två hötappar.
 
När en moderat åsna inte ens kan välja en hötapp framstår ju till och med
åsnan som begåvad.
 
Den moderate rikdsdagsmannen Jan Ericson, känd som partihögkvarterets mega-
fon som inte kan tänka en tanke själv, har nu återigen belastat BT läsare med sitt
dravel om sysselsättningen inom restaurangbranschen.
 
Det tycks nu som om megafonen insett att hans tidigare dravel i frågan fått visst
mothugg, men på en inbiten åsna biter inga mothugg.
 
Megafonen envisas med att använda SCB statistik på ett sätt som motiverar frågan om
han varit nykter när han skrivit inlägget.
 
Skulle inlägget representera begåvningsnivån på svenska riksdagsledamöter då
är landet i allvarlig fara.
 
Megafonens viktigaste bevis för att sysstelsättningen inom branschen gått upp efter moms-
sänkningen tycks vara en hänvisning till SCB.
 
Där SCB skriver att omsättningen ökat i löpande priser efter momssänkningen och att
detta då skulle medfört, underförstått, att även sysselsättningen ökat.
 
Vad som inte tycks vara underförstått är att megafonen tycks vara så enfaldig att han inte
begriper de enklaste sammanhang.
 
Detta enkla sammhang är:
 
En momssäkning från c:a 20 till c:a 10 % påverkar per defintion omsättningen lika
mycket, det vill säga att omsättningen per definition ökar med c:a 10 % utan att vo-
lymen ändras. Inga fler eller färre gäster, inga dyrare eller billigare rätter, utående
ifrån att allt övrigt är lika ger en momssänkning en omsättningsökning på 10 %.
 
Det är nästan svårt att tro att en riksdagsman kan vara så pinsamt enfaldig att han inte
begriper detta enkla samband. Megafonen uppger sig ha arbetat på bank, det måste
väl ändå ha varit Ebberöds Bank ??
 
Nu uppges omsättningen har gått upp med 5,7 % i stället för 10 %, som borde ha skett
allt annat lika.
 
Detta innebär de fakto att volymen gått ner, dvs allt färre äter eller priser gått ner.
 
Med megafonens enfaldiga resonemang skulle detta medföra att antalet sysselsatta
minskat i stället för ökat.
 
När man läser detta enfaldiga inlägg, byggt på enfald och inkompetens, blir man riktigt
oroad för landets framtid.
 
Att kunskapsnivå i skolorna sjunkit är ju bekant, men att kunskapsnivån hos vissa
moderata riksdagsmän är obefintlig är oroväckande.
 
RIKTIGT ALARMERANDE, KLARAR HAN VERKLIGEN AV ATT TRYCKA PÅ RÄTT
KNAPP.
 
 
2 plus 2 blir 8, det vet väl
alla moderater, eller ??
AE
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jan Ericson

Nu var det förståss SCB:s SYSSELSÄTTNINGSSTATISTIK jag åberopade i min artikel i BT och INTE omsättningsökningen. Men jag har redan insett att den som skriver denna hatiska blogg, kryddad med rejäla personangrepp, inte är vare sig särskilt trevlig eller läskunnig. Men anonyma påhopp och förolämpningar brukar i längden slå tillbaka. Vågar du berätta vem du är? Nej, tänkte väl det....fegis!

Svar: Hej, Jag trodde det väldigt tydligt framgick på min blogg vem jag är. Om inte annat ärnamnet Axel Eriksson, moderatsympatisör fram till dess en moderat var en moderat,
dvs fram till Carl Bildt. Det "hat" Du tillägnar mig bygger på en uppfattning att jag
har den "hatiska" inställningen att jag tycker att valda politiker ska ha så mycket
förstånd, att de kan fatta "vettiga" beslut.
De flesta, som läser min blogg, ser docj "hatet" som satir, visserligen obland grov
men ändå satir.
Ha ett Gott Nytt År och Hjärtliga hälsningar
Axel Eriksson
Axel Eriksson

2012-12-24 @ 11:05:59
Postat av: Jan Ericson

Kunde inte hitta ditt namn på sidan, men ok, då vet jag. Och om du är fd moderatsympatisör är jag förvånad över ditt höga tonläge och ditt förnedrande sätt att uttrycka dig om exempelvis mig. Du slår enfaldiga vänstersympatisörer, okunniga Sverigedemokrater och Aftonbladets mest hatiska ledare med hästlängder.

Jag anser för övrigt att jag har rätt i sak om effekterna av restaurangmomsen, och det bekräftades av TV idag - det HAR skapat fler jobb!

För övrigt - statistiken över lönesummor är RENSAD för momseffekter. Det framgår av SCB:s hemsida. Ändå använder du momsförändringen som ett sätt att förlöjliga mina siffror. Jag tycker det är otroligt oseriöst. Och sedan använder du din felaktiga slutsats för att kalla mig för en okunnig åsna.

Det är inte satir, det är ren elakhet och plumphet.

/Jan

Svar: Hej
Hoppas nyårshelgen varit lyckad.
Jag tackar för Ditt beröm, det är är smickrande att jag slår enfaldiga
vänsterpartister och sverigedomkrater, det vore värre om jag inte
gjorde det.
Bruset på nätet idag är ganska svårt att tränga igenom, man får ta
i för att det ska fungera. Uppenbart har jag lyckats.
Beklgar om jag använt fel formulering när jag beskrivit Dig som en
okunnig åsna, man ska ju alltid motivera uppgifter på ett korrekt sätt.
Önskar en trevlig fortsättning på nya året.
MVH / Axel Eriksson
Axel Eriksson

2012-12-28 @ 13:05:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0