STARKARE ÄN TÅGEN
Handlingskraftig Regering
Det bemötande många erfar från politiker i Borås är, för att uttrycka sig
milt, något anmärkningsvärt.
Att bli beskylld för att vara omdömeslös när man uttalar något som inte
anses passande i den kommunala organisationen torde numera ingå i
förväntansbilden.
Lite mer udda, men det förekommer, är att beskylla ministrar för att vara
dummare än tåget.
Lite udda som sagt.
Man kan tycka att detta motiverat, måhända att många ministar
är dummare än tåget, men det ger ändå en orättvis bild. Bland annat
har ledare för SJ fördömt uttalandet då man tycker att jämförelsen haltar,
jämfört med ministrar är tåg inte så dumma menar man.
Men beskyllningen tycks ändå orättvis. då regeringens ministrar inte bara
är dummare än tåget.
Regeringens ministrar är också starkare än tågen.
Det finns ingen regering i hela Västvärlden där regeringen är så stark och
lyckats stoppa så många tåg. Samtidigt tvingas man erkänna att man inte
är så stark att man lyckas stoppa alla tåg. Under den senaste veckan har,
trots regeringens ambitioner, ett antal tåg i mellansverige och Skåne lyckas
forcera alla hinder, dock med avsevärd försening.
Vissa tåg går alltså fortfarande trots Regeringens ambitioner att stoppa alla
tåg, men källor uppger att man är på god väg att lösa detta problem.
Många bedömare uttrycker både tvekan och beundran för den handlingskraft
och regeringsduglighet Regeringen visat inom att detta område, att uppvisa
sådan styrka att man nästan stoppar alla tåg.
Regeringen uppvisar för en gång skull en ödmjuk attityd och menar att det
egentligen inte är så svårt att stoppa tågen.
Det räcker med att dra ner underhållet så att alla elkontakter inte fungerar.
Man ligger också långt framme när det gäller att lösa problemet med de tåg SJ
och andra operatörer ändå lyckas hålla igång.
Regeringen uppger här att man i höstbudgeten kommer att ta bort allt under-
håll till Banverket och menar då att inga elkontakter kommer att fungera.
Även en del resenärer är tydligen också "dummare än tåget" och uppger sig inte
förstå vitsen med att visa styrka genom att stoppa alla tåg.
Regeringens talesmän i dessa frågor, Anders Borg och Annie Lööf, har dock
svar att ge:
Man menar att alla borde förstå, även de som är dummare än tåget, att de offent-
liga finanserna är ett överordnat mål och att dessa förbättras om underhållet till
Banverket tas bort.
Minister Annie Lööf, van att lämna goda och väl genomtänkta förslag, menar vidare att
man just nu studerar möjligheten att utnyttja denna styrka för att ytterligare förstärka de
offentliga finanserna.
Hon menar då att Regeringen bör överväga att låta SJ sälja alla tåg.
Inte alla resenärer förstår heller detta resonemang, utan menar att vissa är beroende av
inte bara starka offentliga finanser, utan även offentliga kommunikationer. Man märker
hos några en klart syrlig attityd mot nämnde minister, en del hörs nynna på en gammal
refräng men med en annan text.
Många förvånade resenärer på Stockholms Central, inväntande tåg som inte går, hörde
därför några pensionärer sjunga den kända melodin:
Är det så här att vara kär när man är liten hur är det då att vara kär när man är stor.
Men texten till melodin var helt annorlunda och man tyckte sig höra:
Är Annie så dum när hon är liten hur dum är hon då när hon blir stor.
De sjungande pensionärerna sågs också bära en skylt med texten:
Vi har förtroende för Annie tills vi låter meddela att vi inte har förtroende för Annie,
och nu låter vi meddela att vi inte har förtroende för Annie.
Men de offentliga finanserna är starkast i hela Europa, vem kan undgått att höra detta.
Men resenärer har inte heller undgått att notera att tågen inte går, nu vet man varför,
DE OFFENTLIGA STARKA FINANSERNA.
Talande bild från en stark minister, det är
tydligen inte bara kortslutning i SJ elkontakter.
AE
Kommentarer
Trackback