ANSVARSLÖST OCH ANSVARSFULLT

Konsten att kunna vara både och
 
Regeringens beslut om satsningar på infrastrukturen visar också på egen-
skaper, man tidigare inte trodde man kunde ha.
 
Tidigare trodde man inte att man i en och samma fråga kunde vara
både ansvarsfull och ansvarslös.
 
Men nu vet man bättre.
 
Man behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att minnas hur Anders Borg
och Fredrik Reinfeldt beskrev och definerade sitt ansvarstagande.
 
Att bygga Ostlönken var robust olönsamt och ansvarslöst mot skatte-
betalarna.
 
Man menade att man visade ansvarstagande genom att inte bygga Ostlänken
vilket då skulle drabba skattebetalarna.
 
Nu fattar man beslut om att bygga Ostlänken och har även här en tydlig
och klar motivering.
 
SKATTEBETARNA SKULLE DRABBAS OM MAN INTE BYGGDE OSTLÄNKEN
OCH REGERINGEN TAR SITT ANSVAR GENOM ATT FATTA BESLUT OM ATT
BYGGA DEN.
 
Huruvida beslutet att bygga länken är rimligt eller inte är inte kopplat till ansvarsfrå-
gan, men eftersom förutsättningarna inte förändrats borde ju beslutet över tid bli
det detsamma.
 
Man ställer sig därför frågan, hur kan ett beslut att bygga vid en tidpunkt beskrivas
som ansvarslöst för att något senare beskrivas som ansvarsfullt.
 
Svaret är mycket enkelt.
 
OPINIONSLÄGET
 
i kombination med mindre ansvarsfulla politiker.
 
Vi får de politiker vi förjänar.
 
 
Är jag ansvarsfull eller ansvarslös idag,
bäst att kolla med SIFO
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0