VII KULTUR SKAPAR TRYGGHET, ANNAN BARBARI

Vissa kulturer värda att bevara, andra inte
 
I Borås Tidning kan man i dag läsa ett inslag om det planeras en islamistisk
skola i Borås.
 
Borås politiska majoritet motsätter sig detta, förvånar inte, då man rent generellt
är emot friskolor.
 
Att man "vågar" hålla fast vid den linjen även när en islamistisk skola
vill ansöka om tillstånd väcker en viss respekt.
 
Förvånande är dock skolans motivering för att starta friskolan.
 
Man vill starta skolan genom att skapa trygghet.
 
OCH TRYGGHET UPPGER MAN SIG SKAPA OM MAN KAN ASSOCIERA
TILL SIN EGEN BAKGRUND OCH KULTUR.
 
Med det motivet för att starta friskolan borde ju saken vara avgjord redan i ett
tiden skede.
 
SKOLINSPEKTIONEN SÄGER BLANKT NEJ.
 
För är det något vi luttrade medborgare lärt oss under de senaste åren så är det ju
definitivt att saker som att "associera med sin egen bakgrund" och att "associera
med sin egen kultur" det är det sista man ska ge sig in på.
 
Det vänligaste man då får höra är ju att man har sina rötter i nationalnazismen,
ofta kryddat med rasist, fascist och lite annat.
 
Men man kanske ska tolka läget lite annorlunda, visst tycks det som om vissa
får ha en kulturell bakgrund, andra inte.
 
DET SKA BLI INTRESSANT ATT SE OM SKOLINSPEKTIONEN BEFÄSTER
DEN UPPFATTNINGEN.
 
ÄR MAN "ETNISK SVENSK" HAR MAN INGEN RÄTT TILL KULTURELL
BAKGRUND, MEDAN EN KULTURELL BAKGRUND SKAPAR TRYGGHET
OM MAN ÄR "ICKE ETNISK SVENSK".
 
Den minnesgode erinrar sig hur Fredrik Reinfeldt beskrev den svenska kultu- ren, i den mån den fick finnas.
 
Inte beskrevs den som att den skapade trygghet, den beskrevs som
barbarisk.
 
MAN FÅR VÄL ANTA ATT ANDRA KULTURER BÖR MÄTAS MED SAMMA
MÅTTSTOCK SOM DEN SVENSKA, SÅ NU ÅTERSTÅR ATT SE OM SKOL-
INSPEKTIONEN ANSER ATT "EN BARBARISK KULTURELL" BAKGRUND
SKAPAR EN SÅDAN TRYGGHET ATT DET MOTIVERAR ATT GÅ EMOT
KOMMUNENS UPPFATTNING I FRÅGAN.
Visst är det "gycklarnas och hycklarnas marknad"
AE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0