ALLIANSEN BORRAR HÅL

Man blir faktiskt ganska så trött på Alliansens retorik
 
Att Alliansen har en förvrängd självbild av sig själv behöver ingen betvivla.
 
Under åtta långa år har vi hört entoniga mantra från Alliansen,
 
INGEN ÄR SÅ BRA SOM ALLIANSEN ATT TA ANSVAR FÖR EKONOMIN,
INGEN I EUROPA HAR SKAPAT SÅ STARKA OFFENTLIGA FINANSER SOM
VI.
 
Så självbilden är det inget fel på.
 
Men retoriken är det fel på, riktigt ordentligt fel.
 
RETORIKEN ÄR SÅ FEL, ATT MAN INNERLIGT TRÖTT BARA MAN HÖR
DESSA ENTONIGA OCH ENFALDIGA MANTRA.
 
Entonigt klingar den lilla klockan.
 
VI TAR ANSVAR, VI ÄR ANSVARSFULLA, VI SKAPAR STARKA OFFENT-
LIGA FINANSER.
 
Den entoniga och enfaldiga klockan klingar inte bara varje timme, den klingar
varje gång en allianspolitiker öppnar "truten".
 
Den klingar så ofta, så entonigt och enfaldigt att man måste slå dövörat
till.
 
Ju närmare valet vi kommit desto enfaldigare klingar den enfaldiga klockan.
Efterhand har vi försetts med nya mantra.
 
VI BYGGER SKYDDSVALLAR, VI HAR 265 FÖRSLAG, NI HAR BARA 88
FÖRSLAG, VÅR PAPPA ÄR MYCKET STARKARE ÄN DIN PAPPA.
 
Borra hål i skattesystemet har också på senaste tid klingar ganska så ofta.
 
Det senaste, troligen inte det sista, mantrat hörs nu ljuda över landet.
 
SVERIGE ÄR EN HUMANITÄR STORMAKT.
 
Tryck på vilken knapp Du vill på vilken allianspolitiker som helst, så blir svaret
nu genast.
 
VI BYGGER SKYDDSVALLAR, SOCIALDEMOKRATERNA BORRAR HÅL
I SKATTESYSTEMET OCH SVERIGE ÄR EN HUMANITÄR STORMAKT.
 
Svaret har aldrig något samband med en eventuell fråga, man är tydligen allt-
för rädd för att framstå som alltför intellektuell.
 
Denna typ av retorik är på tämligen låg intellektuell nivå, närmast av papegoj-
karaktär, och man känner igen den ifrån diktaturer, där befolkningen ska gå
omkring i skaror och rabbla mantra om den Store Ledarens förträfflighet.
 
Ju mindre hjärnan arbetar desto bättre anses denna retorik fungera,
och hjärnan tycks inte heller fungera hos avsändarna.
 
BORRA HÅL I SKATTESYSTEMET, MAN BLIR GANSKA SÅ TRÖTT NÄR
MAN HÖRT DET "HUNDRA GÅNGER".
 
Ännu tröttare blir man när man hört "humanitär stormakt" "tusen gånger".
 
Om politikerna anser att vi medborgare är så dumma, som denna enfaldiga
retorik antyder, då är vi inte dumma.
 
VI ÄR DUMMARE ÄN ENFALDEN SJÄLV.
 
Inom den delen av marknadsföringen, som anstränger sig att vara seriös och an-
svarsfull, skiljer man mellan att övertala och att övertyga.
 
Övertala anses oseriöst och ineffektivt, om mottagaren är något så när
kunnig.
 
FINT OCH EGFFEKTIVT ANSES DÄREMOT ATT ÖVERTYGA MED ARGU-
MENT.
 
Alliansens rådgivare tycks ha ägnat lite eftertanke åt de erfarenheter man vunnit
under lång tid under marknadsföringens område,
 
Att överyga med argument finns inte på kartan.
 
ATT ÖVERTALA FINNS INTE HELLER PÅ KARTAN.
 
DESTO MER HITTAR MAN PÅ KARTAN, FÖR ATT ANVÄNDA ALLIANSENS
EGNA ORD.
 
MAN BORRAR HÅL I HUVUDET PÅ VÄLJARNA.
 
AE
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0